Bicla la metrou în UE: know-how sau hau-hau? 4


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

Putem lua ca exemplu modul în care se procedează în alte ţări cu accesul bicicletei la metrou? Că poate ei au mai multă experienţă decît noi şi au şi oi mai multe, mîndre şi cornute.

Scopul căutărilor mele pe Internet a fost clar: o capitală europeană în care se plăteşte în plus pentru accesul bicicletei la metrou şi în care oraşul nu are piste ciclabile bune.

Cu regret vă anunţ că n-am găsit aşa ceva.

Dacă însă directorul Metrorex-ului îşi va impune pohta, şi anume suprataxa pentru biclă la metroul bucureştean, vom putea fi mîndri, pentru că se va vorbi din nou despre noi: vom fi singura capitală europeană unde nu există piste practicabile pentru biciclete şi, cu toate acestea, eşti pedepsit cînd îţi iei cicloanţa în subsol, cu un bilet în plus.

Iată mica paradă a facilităţilor de tip „cu bicla la metrou” în ţările colege din UE:

PARIS

Accesul e permis numai pe linia 1 de metrou, duminica şi în sărbătorile legale, pînă la ora 16.30. În RER, se poate în anumite momente ale zilei şi se pot face corespondenţe înte linii. Nu se percepe bilet în plus pentru bicicletă.

Pour des raisons évidentes de place disponible, vous ne pouvez pas emporter votre bicyclette dans le Métro, les Bus, les Tramways et le Funiculaire de Montmartre. Cependant, sur la ligne 1 du Métro, le transport d’une bicyclette est possible le dimanche et les jours fériés, jusqu’à 16h30. Vous êtes invités à demander l’accès par le portillon de service à l’agent de station.

Dans le RER, vous avez la possibilité de transporter votre bicyclette à certains moments et d’effectuer avec celle-ci des correspondances entre les lignes du réseau :
les samedis, dimanches et jours fériés toute la journée ,
les autres jours avant 6h30, entre 9h et 16h30, puis après 19h.

Le transport, le maniement et la surveillance de votre bicyclette se déroulent sous votre responsabilité. Vous devez la placer dans une des voitures comportant une signalétique spécifique et la tenir à la main. Vous ne pouvez pas emprunter les escaliers mécaniques avec votre bicyclette.

Sursa: RATP

LONDRA

Se pot transporta gratuit biciclete nepliate la metrou în afara orelor de vîrf (care sunt de luni pînă vineri, între 7 şi 9.30 şi între 16 şi 19), dar nu se pot folosi lifturile cu ele. În autobuz, se poate lua bicicleta dacă şoferul e de acord.

Unfolded bicycles may be taken free of charge on the London Underground, subject to the following restrictions:

  • They cannot travel during peak hours: 0730 to 0930 and 1600 to 1900, Monday to Friday (except public holidays).
  • They must not be taken on moving escalators.
  • They are not allowed on deep-tunnel sections of the system at any time, for safety reasons. See below for details.
  • Compact folding bikes such as Brompton, Birdy etc. are not subject to any of these restrictions when folded.

You can take a folded bicycle as long as it’s ok with the driver. The rules are the same for pushchairs and larger items of shopping and luggage.

Sursa: Square Wheels

BERLIN

Se plăteşte un bilet în plus pentru bicicletă, mai ieftin decît o călătorie normală. Oraşul e împînzit de piste.

Taking a bicycle on board also requires a supplementary bicycle ticket (Fahrradkarte).

Sursa: Anglo Info

BUDAPESTA

Se plăteşte în plus pentru bicicletă şi poate fi transportată numai în HEV şi în funicular. Budapesta are piste în tot oraşul, există un plan municipal pentru transportul alternativ de prin 2002.

A single ticket has to be validated. Bicycles can be transported only on HÉV suburban railway and on the cogwheel railway.

Sursa: BKV

SOFIA

Este un oraş care n-a auzit de bicicletă. Nu există piste şi nici locuri de închiriere, cu mici excepţii. E posibil să nu mai fim aşa penibili la folosirea biclei în Bucureşti, graţie Sofiei.

There are no bicycle or scooter hire outlets currently available in Sofia. Sofia is so small and has such an excellent public transport system that bicycles and scooters are neither favoured nor required in the city. Anything that visitors would want to see outside the town involves mountains, which are unsuitable for bikes and scooters.

Sursa: World Travel Guide

PRAGA

Sunt permise cîte două biciclete maximum în spatele fiecărui vagon de metrou, fără a plăti în plus nimic. Nu se admit bicicletele tandem, evident.

A maximum of two bicycles are permitted in the back deck of each passenger wagon on Prague Metro trains. Some other restrictions may apply. Tandem bicycles are not allowed.

Sursa: Czech Green Ways

BRUXELLES

Bicla peste tot la metrou şi în tramvaie (autobuzele sunt destul de mici şi au doar două uşi, deci în ele nu). Se transportă gratuit, dar bicicliştii trebuie să fie atenţi să nu-i jeneze pe ceilalţi călători.

Pour pouvoir circuler avec leur vélo dans les installations du métro, avoir accès aux rames ou emprunter le tramway, les voyageurs cyclistes doivent être munis d’un titre de transport valable pour eux-mêmes, et ce dès qu’ils entrent en zone payante. Leur vélo est transporté gratuitement.

Sursa: STIB (PDF)

N-om fi noi Bruxelles şi Paris, dar parcă nici Sofia n-am vrea să ajungem.

Campania continuă:

Nu-i așa că merită distribuit articolul?

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 comentarii la “Bicla la metrou în UE: know-how sau hau-hau?

  • Radu

    In Sofia sunt cateva piste de biciclete noi, hmmm, cam 2. In rest, mai nimic pentru biciclisti. Cat despre transportul public, nu stiu cine i-a pacalit pe aia de la World Travel Guide dar numai excelent nu e: metroul a inceput sa se extinda acum(lucreaza la el de prin 1970 dar se misca f incet), troleele sunt mai batrane ca mine (sunt Ikarus cred ca tot de prin 1970), iar de autobuze si tramvaie nu mai vorbesc. Mai sunt cateva firme particulare care au masini noi, gen Mercedes si Iveco din Bucuresti. Si cam atat.
    In State, majoritatea autobuzelor au un suport de 2-3 biciclete plasat in fata soferului (legat de bara). Se foloseste foarte usor iar soferul nu trebuie sa se dea jos. Nu se plateste nimic in plus daca-ti pui bicicleta acolo.
    Un alt proiect interesant ce mi-a atras atentia in timpul conferintei TEDx din Sofia e asta http://kolelinia.com/en/ Desi e interesant nu cred ca va fi adoptat de nimeni in viitorul apropiat.

  • tolique

    Suport pentru biciclete pe autobuz e si in Cluj de asta vara. Singura problema cu metroul nostru ar fi ca este supra-populat cam la orice ora si in orice zi.

    Nu m-ar deranja sa dau si niste bani in plus pe o calatorie daca stiu ca pot umbla linistit cu metroul fara sa-mi sara lumea in cap, dar cred ca sunt slabe sanse sa nu-mi iau injuraturi indiferent de pozitia pe care o va adopta metrorex.

  • Adrian

    In Olanda nu numai ca este gratuit in tren cat si metrou dar ai si prioritate la urcare. Si chiar se respecta chestia cu prioritatea, iar de piste nu cred ca are rost sa va povestesc.
    Pe langa asta exista si un fel de program „Remat” pentru biciclete, adica iti duci rabla si primesti 75 eur pt ea.