E-BOOK „Mr. Mercedes” de Stephen King 1


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 7 min)

„Every religion lies. Every moral precept is a delusion.
Even the stars are a mirage. The truth is darkness,
and the only thing that matters is making a statement
before one enters it. Cutting the skin of the world
and leaving a scar.
That’s all history is, after all: scar tissue.”

 

Mr Mercedes - Stephen KingCa de obicei la acest autor, este o carte care te destabilizează. În primul rînd pentru că este vorba despre un scriitor căruia îi place să se joace cu șocurile:

  • îți oferă o imagine frumoasă și o distruge brusc cu o catastrofă;
  • te face să te atașezi de un personaj despre care afli că e un criminal în serie;
  • te plimbă prin locuri noi ca să te facă să te simți tu ținta, nu personajul principal.

L-am regăsit și aici pe King-ul maestru al detaliilor din cultura pop. Mai mult ca sigur l-au ajutat aici pe bătrînul scriitor documentarea online și copiii lui. Dar iată o mostră de avalanșă de referințe pop-consumeriste:

Beside the La-Z-Boy there are two small plastic waste containers, one for returnable bottles and cans, the other for trash. Into the trash goes a circular from Walmart promising ROLLBACK PRICES; an offer for burial insurance addressed to OUR FAVORITE NEIGHBOR; an announcement that all DVDs are going to be fifty percent off for one week only at Discount Electronix; a postcard-sized plea for “your important vote” from a fellow running for a vacancy on the city council. There’s a photograph of the candidate, and to Hodges he looks like Dr. Oberlin, the dentist who terrified him as a child. There’s also a circular from Albertsons supermarket. This Hodges puts aside (covering up his father’s gun for the time being) because it’s loaded with coupons.

Personajele lui King gîndesc mult în general și acest roman nu face excepție de la această tehnică. Așa cum detectivul Hodges încearcă să deducă cine este și ce crede criminalul din Mercedes-ul negru, și Brady își imaginează cine este polițistul pensionat. Dar iată că uneori cele două trasee de gîndire se încrucișează și uneori polițistul își imaginează ce crede el că-și imaginează criminalul:

Kid or kids? Don’t kid yourself. He knows my ex is Corinne and we have one adult child, a daughter named Alison. He knows Allie’s thirty and lives in San Francisco. He probably knows she’s five-six and plays tennis. All that stuff is readily available on the Net. These days, everything is.

O altă caracteristică ce contribuie la suspans este faptul că acțiunea este integrată în evenimente actuale. Ici-colo, autorul aruncă o știre, un fapt istoric, un eveniment politic. Astfel te simți mult mai mult în prezentul romanului și tresari la fiecare mișcare a personajelor, te entuziasmezi sau te întristezi, te simți prins de acțiune.

Iar dacă vrei să-l asimilezi pe King, trebuie să-i înțelegi ironia, umorul subtil și mai ales umorul negru. Îl realizează combinînd un fapt atroce cu o glumiță sau amintind în treacăt despre o moarte tragică din familie, cum este cazul morții fratelui criminalului:

This time Brady wonders what Freddi would say if he told her what life was like for him when he was a kid. That was when he killed his brother. And his mother covered it up.
Why would she not?
After all, it had sort of been her idea.

N-am citit foarte multe thrillere de King, dar în „Mr. Mercedes”, m-a surprins multitudinea porțiunilor în care protagoniștii reflectează asupra propriilor acțiuni. Sunt destule fragmente în care este exprimată atitudinea autorului față de tot felul de concepte, precum viață și moarte, pedeapsă și crimă ș.a.m.d. Totul administrat cu lingurița însă, să nu se plictisească cititorul – pînă la urmă, King este un autor comercial, care cunoaște rețetele!

What he knows now is that guilt isn’t the only reason people commit suicide.
Sometimes you can just get bored with afternoon TV.

He’s not so naïve as to believe that every homicide is solved, but more often than not, murder does out. Something (a certain wifely body in a certain abandoned gravel pit, for instance) comes to light. It’s as if there’s a fumble-fingered but powerful universal force at work, always trying to put wrong things right. The detectives assigned to a murder case read reports, interview witnesses, work the phones, study forensic evidence . . . and wait for that force to do its job. When it does (if it does), a path appears. It often leads straight to the doer, the sort of person Mr. Mercedes refers to in his letters as a perk.

Pe de altă parte, sunt absolut fascinante momentele în care detectivul își folosește toate cunoștințele din experiența profesională pentru a face un portret robot fizic și intelectual al criminalului. Iar analiza lingvistică pe scrisoarea pe care psihopatul i-o trimite acasă este absolut adorabilă și i-ar încînta pe cei care dau atenție limbii vorbite și scrise, indiferent de cultura în care se învîrt.

Best point of identification is still PERK for PERP, he uses it in both letters, but also note HYPHENS in the Trelawney letter. Bee-hive instead of beehive. Week-days instead of weekdays. If I am able to ID this guy and get a writing sample, I can nail him.
Such stylistic fingerprints wouldn’t be enough to convince a jury, but Hodges himself? Absolutely.

Vă recomand cartea pentru că nu este un horror (așa cum este promovat pe unele site-uri), ci un thriller cu un ritm alert, dar și cu destul de multe pasaje reflexive și cu personaje care, deși par tipice la început, se dovedesc ieșite din comun. Și pentru că e prima carte din seria cu detectivul Bill Hodges, este bine să știi la ce să te aștepți…

„Mr. Mercedes” de Stephen King, 2015, Editura Nemira, traducerea: Ruxandra Toma, 488 pp.

Cumpără cartea de la:

Nu-i așa că merită distribuit articolul?

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Un comentariu la “E-BOOK „Mr. Mercedes” de Stephen King