CARTE Capitalism luminat. Eliberarea spiritului eroic al afacerilor – John Mackey și Raj Sisodia


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 10 minute)

 

În scurta mea viață profesională, am avut ocazia să cunosc lideri carismatici, lideri autoritari, un cuplu distructiv de lideri, lideri autentici, lideri deghizați în project manageri etc. Greaua moștenire comunistă i-a determinat pe mulți șefi de tristă amintire să se convertească la capitalism-luminat-copertaleadership și să transformele foste firme de stat și proaspetele SRL-uri în “companii”. Unii au făcut cursuri de management, alții au învățat să conducă după ureche, alții au fost ajutați de mentori.

Cartea “Capitalism luminat. Eliberarea spiritului eroic al afacerilor” de John Mackey și Raj Sisodia o rupe cu trecutul, indiferent de regimul politic în care s-au desfășurat sau se desfășoară afacerile administrate de liderii pe care i-am trecut în revistă mai sus. Nu se dorește un volum inspirațional, dar, așa cum riscă toate cărțile care se delimitează de acest curent, este unul. Cei doi autori consideră că singurul mod de a face afaceri în lumea modernă este respectînd cele patru principii ale “capitalismului luminat”:

  1. Stabilirea unui scop superior
  2. Integrarea grupurilor cointeresate
  3. Conducere luminată
  4. Cultură organizațională luminată și management luminat

Cine sunt autorii

Asociația D’Imago descrie cartea ca fiind o lucrare ce:

“oferă o dublă perpectivă asupra responsabilității sociale și sustenabilității: pe de o parte, perspectiva antreprenorului, John Mackey, cofondator și co-CEO al Whole Foods Market, cel mai mare lanț din lume de magazine dedicate produselor alimentare naturale; […] pe de alta, perspectiva analistului în afaceri, Raj Sisodia, cercetător al bunelor practici din zeci de mari companii americane de succes; considerat unul dintre cei mai influenți specialiști în marketing la nivel global, consultant pentru numeroase multinaționale și profesor universitar, Sisodia este autorul mai multor volume în care analizează raportul dintre bunele practici și succesul companiilor, contribuind, alături de Mackey, la promovarea concepției despre afaceri și mișcării capitalismului luminat.”

A rezultat un volum dens, de peste 400 de pagini bogate în strategii, sfaturi, studii de caz și sinteze.

Volumul descrie capitalismul luminat ca un mix de leadership umanist, cultură organizațională orientată către angajați (considerați parteneri), responsabilitate socială și, mai ales, o viziune sănătoasă pe termen lung a afacerii. Autorii definesc cel mai bine scopul cărții chiar în introducere:

Scopul principal pentru care am scris această carte este de a-i inspira pe întreprinzători să creeze cât mai multe afaceri luminate: organizaţii animate de obiective superioare, ce servesc şi armonizează aşteptările tuturor grupurilor lor cointeresate; afaceri ai căror lideri luminaţi se pun în slujba misiunilor organizaţiilor lor, oamenilor cu care acestea interacţionează şi mediului; şi, în egală măsură, companii cu culturi organizaţionale solide, având ca temelie grija faţă de ceilalţi, şi în care locurile de muncă sunt o sursă de bucurie şi împlinire. Credem cu tărie că toate acestea vor face din această lume un loc mai bun pentru noi toţi. Împreună, aceşti lideri pot activa potenţialul extraordinar al afacerilor şi capitalismului pentru a crea o lume în care viaţa fiecăruia dintre noi să aibă un rost şi să poată fi însufleţită de iubire şi creativitate – o lume a compasiunii, libertăţii şi prosperităţii. Aceasta este viziunea noastră a Capitalismului Luminat.

Cele 4 principii ale capitalismului luminat

Volumul te introduce foarte subtil în esența sa. Mai întîi, ți se readuce aminte ce este capitalismul și ți se fixează unele repere istorice. După descrierea celor 4 principii, cartea devine un fel de manual: vei afla cum să înființezi o afacere “luminată” (sau cum să o transformi pe una existentă într-una luminată) și care este credo-ul capitalismului luminat (da, chiar este un credo de două pagini menit să sune ca o mantra!). În anexe, se lămuresc unele confuzii, cum ar fi diferențele dintre acest tip de capitalism și cel ecologic, creativ, al beneficiilor comune ș.a.m.d.

Hai să vedem un pic ce înseamnă faimoasele patru principii ale capitalismului luminat.

Principiul 1. Stabilirea unui scop superior

Ați crede că o companie nu are alt scop decît să facă bani. Cît de greșit! Banii vin în urma atingerii scopului superior, iar acesta trebuie să implice nu numai managementul, ci și angajații de la toate nivelurile. Fiecare companie își definește acest scop în funcție de profil, iar el poate fi simplu formulat. De exemplu, compania Whole Foods Market și-a ales scopul de a-i educa pe oameni în a alege o alimentație echilibrată, fără să le ignore dorințele și nevoile.

Un alt lucru important în acest efort de asumare a unui scop superior este perseverenţa. Unele grupuri cointeresate sunt, pur şi simplu, sceptice cu privire la utilitatea acestui exerciţiu; este posibil ca acestea să considere că procesul de căutare a unui scop superior este un simplu moft pasager al conducerii unei organizaţii. Pentru a reuşi în acest demers, companiile trebuie să facă efortul de a angaja scopul stabilit în toate activităţile de zi cu zi. Acest demers trebuie să includă toate nivelurile organizaţiilor, astfel încât toţi angajaţii să se simtă implicaţi şi motivaţi de scopul acestora. De asemenea, scopul trebuie inclus în procesele de formare şi integrare a noilor angajaţi. Acesta trebuie să fie făcut cunoscut şi clienţilor şi reprezentanţilor media.

Principiul 2. Integrarea grupurilor cointeresate

Spre deosebire de capitalismul tradițional, cel luminat consideră că se poate face profit fără ca vreunul din grupurile cointeresate să piardă. Aceste grupuri sunt cele care influențează compania sau care sunt afectate într-un mod sau altul de aceasta. Paradoxal, chiar și firmele concurente pot face parte din aceste grupuri, în măsura în care-și pot alege modele dintre companiile de pe aceeași piață.

Principiul 3. Conducere luminată

Ehei, aici ajungem într-o zonă inefabilă a cărții! Pentru că este ușor să definești liderii ca militari, mercenari, misionari, dar este mai greu să înțelegi (și mai ales să ajungi să fii) un lider carismatic. În esență, Mackey și Sisodia spun că liderii luminați sunt maturi emoțional și spiritual și nu sunt neapărat carismatici (sau că acest lucru nu este o condiție obligatorie).

Liderii luminaţi sunt, de regulă, persoane discrete şi pragmatice, motivându-i pe oameni nu prin carismă sau autoritate, ci prin propriul exemplu. Ei sunt preocupaţi să clădească organizaţii excepţionale, durabile. Dimpotrivă, liderii carismatici sunt tentaţi să creeze organizaţii dependente în mare măsură de persoana lor, în momentul în care ei nu se mai află la conducere, organizaţiile lor se prăbuşesc. Unul dintre cei mai carismatici lideri ai tuturor timpurilor a fost Alexandru cel Mare, ce a cucerit lumea în unsprezece ani. Cu toate acestea, imperiul său s-a năruit la puţin timp după moartea sa. Iată de ce unii experţi în strategii de conducere consideră că eficienţa unui lider se măsoară în funcţie de performanţa succesorului său.

Principiul 4. Cultură organizațională luminată și management luminat

Acest tip de cultură de organizație este capabilă să ajute firmele să-și urmărească scopurile superioare și să unifice așteptările grupurilor interesate. Aceia dintre voi care lucrează în corporații știu că, pe lîngă adoptarea unor valori profesionale și de excelență, trebuie să asimileze și cultura organizațională a companiei. Dar capitalismul luminat presupune descentralizarea, iar aici angajații au puterea de a decide și de a colabora între ei.

Ca să rămînem în spiritul organizat al cărții, cele 7 principii ale culturii organizaționale luminate sunt reunite sub acronimul TACTILE:

Trust (Încredere)
Accountability (Responsabilitate)
Caring (Grijă)
Transparency (Transparență)
Integrity (Integritate)
Loyalty (Loialitate)
Egalitarianism (Tratament egal)

Am apreciat la această carte faptul că iese de multe ori din sfera afacerilor și te duce în științele comunicării, psihologie, istorie etc. Așa că nu vei fi surprins să dai uneori peste experiențe personale ale autorilor, care-i fac să emită felurite lecții de viață sau observații demne de luat în seamă, cum este aceasta despre presă:

Într-o anumită măsură, presa s-a lăsat coruptă filosofic de teza postmodernistă ce neagă adevărul obiectiv, acceptând doar interpretări subiective, dependente de contexte şi de puncte de vedere particulare. Din perspectiva aceasta, interpretările alternative sunt considerate la fel de corecte şi oricine îşi poate impune propria ideologie drept grilă care să ne medieze accesul la realitate. În această lumină, oamenii sunt capabili, mai degrabă, să deformeze lucrurile pentru ca acestea să corespundă opţiunilor lor ideologice, decât să-şi schimbe opiniile şi concepţiile, adecvându-le probelor şi faptelor. Dacă s-ar reaşeza în slujba scopului de a căuta adevărul obiectiv, independent de efemeritatea contextelor şi de diversitatea perspectivelor, instituţiile de presă ar fi capabile să recâştige încrederea publicului şi să-şi îndeplinească mai bine rolul în societate.

Nu vă pot îndemna să căutați cartea înainte de a-mi exprima profunda apreciere față de modul în care Mihaela și Bogdan Diaconu Moga s-au ocupat de această traducere. Cartea arată nemaipomenit, atît la nivelul prezentării grafice cît și al ergonomiei și nu are absolut nicio greșeală de limbă și nicio abatere de la ortografie, vă jur! Pentru că-l cunosc pe Bogdan încă de cînd împărțeam o cameră de cămin în București, știu că este un om meticulos și evident că a făcut o echipă de milioane cu soția lui la editarea acestei cărți. Volumul face parte din colecția Pockets of Excellence.

Recomand cartea liderilor actuali și în devenire, tinerilor antreprenori angrenați în start-up-urile erei digitale, studenților la Economie și Afaceri. Cu siguranță este un volum pe care-l veți deschide mai mult de o singură dată de-a lungul vieții profesionale.

Detalii:


“Capitalism luminat. Eliberarea spiritului eroic al afacerilor” de John Mackey și Raj Sisodia, 2016, Cluj-Napoca, D’Imago, 430 de pagini

Cumpără cartea de la eMag


 

Nu-i așa că merită distribuit articolul?

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *