CARTE “The Filmmaker’s Handbook” de Steven Ascher


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

După ce am parcurs cele 900 de pagini ale acestei cărți, am rămas uimit de puterea de muncă și forța documentară a autorului (ajutat de Edward Pincus)! Recunosc, am sărit peste unele părți, dar chiar asta este și intenția volumului: să te ajute să iei informațiile de care ai nevoie pentru proiectul tău, sărind peste secțiunile pe care le cunoști.

Este a 5-a ediție a acestei cărți și este posibil să urmeze și altele. Autorul spune că a încercat să aducă la zi textul, avînd în vedere evoluțiile în materie de tehnologie. “The Filmmaker’s Handbook” vorbește despre cum se realizează filmele și documentarele, trecînd prin toate, dar absolut toate etapele!

Așa că poți citi aici despre:

  • teoria filmului
  • oamenii implicați
  • industria cinematografică
  • procesul de creație
  • aparatura folosită
  • modul de distribuție ș.a.m.d.

Totul este exemplificat și sunt de mare folos imaginile din filme și documentare celebre, dar și schemele și desenele intercalate printre capitole.

The public likes to think of filmmaking as romantic or sexy. But the people who make films, even if they love it, know it’s a job—which you’re reminded of when trying to untangle the fifth draft of a script, submitting yet another grant proposal, getting a string of festival rejections, or driving back to the hotel at midnight after a long shoot.

După ce am citit cartea lui Sidney Lumet, am simțit nevoia unui volum ceva mai tehnic și așa am ajuns la acesta. Și adevărul este că tonul din această carte este unul serios, didactic, nu atît de emoțional și implicat cum este cel al lui Lumet.

Documentary filmmakers always face a fundamental contradiction. Audiences expect documentaries to somehow deliver the “truth,” but all films are subjective, reflecting countless choices in producing, shooting, and editing that express a point of view. At the same time, filmmakers have tremendous power to tell people’s stories in ways that may or may not be in accord with how those people see themselves.

Cel mai mult mi-au plăcut capitolele despre conceperea, scrierea și prelucrarea textului care devine scenariul filmului. Dacă te-ai gîndit vreodată să te apuci să scrii scenarii de filme, e bine să citești capitolele dedicate din “The Filmmaker’s Handbook”, ca să știi la ce te înhami:

If the project is funded by a producer, studio, or other organization that commissions work, a deal may be put in place after successfully pitching the idea. In a typical step deal, the writer is paid to create a treatment, then a first draft of the screenplay, a revision, and finally a polish. The producer can stop at any stage or hire another writer to take over (which happens all the time).

Pe de altă parte, capitolele despre cum se filmează și rolul regizorului în timpul turnajului sunt extraordinare ca să vezi de cîtă energie, creativitate și de cîți oameni e nevoie ca să creezi un film de 90 de minute!

Recomand cartea mai ales studenților la Film, dar și celor care se uită la filme cu un ochi critic și care deja sesizează rolul fiecărui membru al echipei. În ultimă instanță, acest volum titanic este un omagiu sobru adus unei arte care nu încetează să se schimbe și de care nu ne săturăm, oricîte creații am consuma!

“The Filmmaker’s Handbook” de Steven Ascher, 2012, Plume, 895 pp.

Cumpărați cartea de la:

Abonează-te
Anunță-mă cînd apar
guest

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments