Studiu despre obiceiurile consumatorilor în tranzit


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 7 min)

GfK România a făcut un studiu de tip omnibus pentru a vedea cu ce se ocupă românii cînd sunt pe drum. M-a frapat faptul că, la nivelul ţării, 47% dintre respondenţi au spus că merg pe jos şi numai 25% petrec mai mult de o oră zilnic în tranzit.

Rezultatele privind activităţile din timpul mersului ar fi fost relevante pentru piaţa mass-media dacă ar fi fost defalcate pe suporturi.

Din acest studiu nu aflăm decît că doar 12% dintre români citesc în timp ce merg. Ar fi fost interesant de aflat cîţi dintre aceştia citesc cărţi, cîţi ziare, cîţi ştiri pe mobil etc.

Ştim însă că, dintre cei care citesc ziare, 19% dintre ei citesc ziare cumpărate şi 11% ziare gratuite. Să ţinem cont de faptul că studiul este realizat la nivelul întregii ţări şi nu toţi românii au ziare gratuite în oraşele lor. În Bucureşti, 37% citesc ziare gratuite şi 42% citesc ziare cumpărate.

Alte cifre din studiu:

  • Marea majoritate a românilor stă de vorbă des sau foarte des, fie direct cu alte persoane (71%), fie la telefonul mobil (52%).
  • De asemenea, aproximativ 16% dintre tinerii până în 25 de ani sunt interesaţi de emisiunile prezentate pe ecranele din staţiile sau mijloacele de transport în comun, faţă de aproape 10% procentul înregistrat în total populatie.
  • Posturile de radio au o popularitate puţin mai scăzută, fiind ascultate de 30% dintre tinerii de 15-19 ani şi de 20% din cei de 20-25 ani.
  • Jocurile pe telefon sunt preferate de 25% dintre persoanele sub 19 ani, iar videoclipurile şi filmele sunt vizionate pe telefoane sau alte dispozitive portabile doar de 16% dintre aceştia.

Cît despre faptul că oamenii se holbează la panourile publicitare, nu mă uimeşte. Cel puţin în Bucureşti, nici nu ai unde să te uiţi fără să nu ai în raza vizuală un panou publicitar. Trăim în blocuri îmbrăcate în bannere, avem monumente istorice îmbrăcate în reclame, ne scot ochii luminile panourilor în centrul oraşului.

Întregul comunicat

Bucureşti, 11 februarie 2010 – GfK România a analizat în cel mai recent studiu Omnibus obiceiurile românilor în timpul călătoriilor lor zilnice spre sau dinspre un loc anume – fie că acesta este serviciu, şcoală, facultate sau cea mai apropiată piaţă. Concluziile cercetării arată cum reuşesc cei chestionaţi să îşi folosească timpul petrecut pe drum în deplasări repetitive, care riscă să devină plictisitoare, într-un mod plăcut şi util. Astfel aflăm că, în călătoriile mai lungi de 10 minute, de cele mai multe ori românii sunt vorbăreţi, atenţi la panourile publicitare pe lângă care trec şi, în măsură mai mică, sunt interesaţi de lectură şi muzică.

Marea majoritate a românilor stă de vorbă des sau foarte des, fie direct cu alte persoane (71%), fie la telefonul mobil (52%). Trei sferturi din tinerii sub 25 de ani şi două treimi din persoanele cu educaţie superioară vorbesc la mobil des sau foarte des în deplasările zilnice. Numai un român din zece nu stă de vorbă niciodată pe drum, iar un sfert din români nu vorbesc niciodată la telefonul mobil când se deplasează.

Panourile publicitare sunt urmărite des sau foarte des de un sfert dintre români, în special de cei cu educaţie medie şi superioară. De asemenea, aproximativ 16% dintre tinerii până în 25 de ani sunt interesaţi de emisiunile prezentate pe ecranele din staţiile sau mijloacele de transport în comun, faţă de aproape 10% procentul înregistrat în total populatie.

Studiul GfK mai arată şi că românilor le place lectura în timpul deplasării în aceeaşi măsură, indiferent de vârstă. Ziarele cumpărate încă sunt mai căutate decât ziarele gratuite (19% citesc ziare cumpărate faţă de 11% care citesc ziare gratuite). Diferenţa dintre cele două tipuri de ziare se menţine şi printre călătorii capitalei – 37% dintre aceştia citesc ziare gratuite şi 42% citesc ziare cumpărate. Pe lângă ziare, în deplasările zilnice oamenii citesc cărti în proporţie de 12%, procent uşor mai ridicat în Bucureşti şi oraşele mai mari de 200.000 de locuitori.

Generaţia tânără ascultă muzică în timpul deplasărilor mai lungi de 10 minute. Jumătate dintre adolescenţii de 15-19 ani şi o treime dintre tinerii de 20-25 de ani ascultă muzică stocată pe player sau telefon. Posturile de radio au o popularitate puţin mai scăzută, fiind ascultate de 30% dintre tinerii de 15-19 ani şi de 20% din cei de 20-25 ani, probabil şi din cauză că opţiunea nu este disponibilă pe toate terminalele. Jocurile pe telefon sunt preferate de un sfert din persoanele sub 19 ani, iar videoclipurile şi filmele sunt vizionate pe telefoane sau alte dispozitive portabile doar de 16% dintre aceştia.

Numai un sfert dintre români au parte de călătorii zilnice mai lungi de o oră, în timp ce aproape jumătate dintre români petrec între 10 minute şi o oră pe drum. Pentru deplasările zilnice, majoritatea respondenţilor a declarat că merge pe jos (47%). Urmează mijloacele de transport în comun (21%) sau maşina (19%).

Informaţiile provin din studiul GfK Omnibus, realizat în luna ianuarie 2010 pe un eşantion de 1072 de respondenţi din mediul urban şi rural. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste.

GfK România

GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. De peste 8 ani, GfK România este institutul numărul 1 de cercetare de piaţă din România. Activităţile sale sunt structurate în cinci segmente: Custom Research – cercetare cantitativă şi calitativă Ad Hoc pentru o arie largă de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicaţii şi IT, finanţe, retail, turism, auto, bunuri industriale), Consumer Tracking – cercetare continuă pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology – cercetare continuă pentru bunuri de folosinţă îndelungată, Media – cercetare calitativă şi cantitativă pe consumul de produse media şi Healthcare – cercetare calitativă şi cantitativă în toate domeniile medicale.

Înfiinţat în urmă cu 75 de ani ca primă companie de cercetare de piaţă în Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale în 100 de ţări de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizaţii de cercetare de piaţă din lume. Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi website-ul: www.gfk-ro.com.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.