EDUCAȚIE Noul prof de liceu: teleprezență în spirit și smartboard în vîrful degetelor


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 7 min)

În fața mea, ditamai „tabla“ de lucru, de fapt un ecran tactil imens care rula aplicația Live Tutoring. În stînga, un televizor cu plasmă la fel de mare, cu o cameră video și un microfon HD în față. În imagine, vedeam tabla neagră tradițională din fundul clasei, pe care un profesor de matematică înșira cu cretă galbenă cifre și litere fără înțeles pentru mine. Sistemul de teleprezență și smartboard-ul se întîlneau într-o sală de clasă din Colegiul Național „Costache Negruzzi“ din Iași.

Am avut ocazia să particip la o fază din proiectele Fii pregătit și Corect, la Iași și Galați. Training-urile de două zile s-au desfășurat simultan în Iași (Colegiul Național „Costache Negruzzi“) și Tulcea (Liceul Teoretic „Ion Creangă”) și în Galați (Colegiul Național „Costache Negri”) și Brașov (Colegiul Național „Emil Racoviță”). Săli pline de profesori și inspectori de liceu și gimnaziu în ambele, aceeași tehnologie Cisco Telepresence SX20 și două echipe care au conținut oameni tehnici și pedagogici în fiecare dintre orașe.

După ce le-am spus una-alta despre dreptul de autor și oportunitățile oferite de licențele Creative Commons, le-am prezentat un pic resursele educaționale deschise și MOOC-urile. Dar ochii profilor erau ațintiți pe sistemul tehnologic care se presupune că-i va ajuta în predare și pe care erau nerăbdători să-l testeze.

Cisco Telepresence SX20

Este un ansamblu format dintr-un smart TV, un fel de set-top box, o cameră video HD cu unghi de 180 de grade, un microfon HD cu fir, eventual o lavalieră și o telecomandă care controlează totul. Sistemul este în rețea de mare viteză cu cele din celelalte centre din cadrul proiectelor și poate fi apelat și poate apela fiecare centru, pentru a stabili o sesiune live sau pentru a înregistra conținut video pe server.

Există mai multe scenarii de lucru în care poate fi folosit acest ansamblu, dar cel mai frecvent este cel în care profesorul apelează un număr scurt, primește spațiu pe server și începe înregistrarea lecției sau a bucății de lecție. Comutînd din telecomandă, profesorul se înregistrează pe sine sau ceea ce se vede pe tabla interactivă.

Live Tutoring

Este o aplicație software românească ce constă într-un program care rulează pe Windows. O dată pornită aplicația, tabla se transformă într-un imens ecran touchscreen. Aplicația permite scrisul de mînă, importarea imaginilor, a sunetelor și a videoclipurilor, adnotarea conținutului etc.

În afară de toate acestea, ceea ce faci pe tablă se poate înregistra într-o sesiune ce va fi stocată pe server și rulată ulterior. Atunci cînd reiei lecția, o poți derula secvență cu secvență și poți lucra în continuare pe ea, dacă dorești să ai o altă versiune a lecției.

Partea interesantă este că nimeni nu este „șeful suprem“. Oricine poate adăuga și șterge conținut, la fel cum, în clasa reală, un profesor poate șterge de pe tablă însemnările altui profesor.

Tabla este percepută ca utilă mai ales cînd există o sesiune live de lucru, deci atunci cînd două sau mai multe centre contribuie simultan la conținut. Atunci cînd vezi, la Iași, că un profesor de la Tulcea scrie pe tabla ta, îți oferă sugestii, marchează conținut, sau atunci cînd, la Galați, tabla ți se umple cu formule scrise de un elev din Brașov, simți că ceva s-a schimbat în modul în care se predă și se învață astăzi.

Mutații în clasa preuniversitară

În cadrul celor două training-uri, profesorii au fost nevoiți să se asocieze în mici echipe și să se înregistreze cu o bucată de lecție. Unii dintre ei au fost reticenți în a folosi tehnologia. Am auzit prin bănci că nu au încredere că știu să folosească tehnologia, că nu au idei pentru realizarea unei resurse educaționale, că au emoții cînd știu că sunt filmați și apoi publicați online, că li se pare că materia predată nu se pretează la tehnologie. Semne că mentalitatea trebuie schimbată mai întîi și apoi trebuie introdusă tehnologia. Sau aceste lucruri se fac simultan?

În continuare, profesorii au nevoie să li se explice ce înseamnă resursele educaționale deschise și de ce este important să le folosească, fără ca acest lucru să însemne ignorarea manualelor și a programelor școlare. Este greu de înțeles astăzi că aproape orice resursă există online, numai să știi unde să o cauți și că am trecut de epoca în care dreptul de autor restrictiv ne oprea de la folosirea anumitor resurse găsite pe Internet.

Schimbarea

Sigur, încă există probleme cu tehnologia și cu software-ul de smartboard. Dar, cît i-am asistat pe profesori cînd au exersat, am văzut pe fețele lor curiozitate, zîmbete și dorința de a învăța. Deși de vîrste diferite, au colaborat bine și au fost mai multe situații în care și-au făcut planuri comune de a folosi tehnologia de predare „smart“ în clase comune, la cercuri sau sesiuni de debate.

Încă este nevoie de training-uri speciale de vorbit în public și mișcare „scenică“. Deși mulți dintre participanți au experiență de predare, încă nu știu cum să gestioneze prezentarea în clasă înregistrată audio/video și au fost destule stîngăcii la simulările de la Iași și Galați.

Pînă la urmă, a fi profesor astăzi nu mai înseamnă a te situa pe o poziție antagonică față de elevi, ci a coborî în mijlocul lor, a folosi instrumentele lor pentru a-i îndruma într-o mare de cunoștințe. Și, mai ales, a fi profesor înseamnă să-i ajuți să discearnă între calitate și mediocritate, pentru a le da un impuls în studiile viitoare și în carieră. Cum sună?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.