(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)
Ceva s-a întîmplat în ultimul timp sau poate e doar o coincidență, dar doi giganți ai online-ului s-au simțit datori să ofere sfaturi tinerilor sau mai experimentaților jurnaliști. Treaba asta îmi aduce aminte de perioada cînd trebăluiam ca prof și-mi mai dădeam cu părerea, din cînd în cînd, despre cum se adaptează un text jurnalistic pentru Web.
Google nu ne lasă să atingem mocangeli
Hm, s-au găsit ei cu etica și standardele… Într-un articol despre cum să procedăm atunci cînd primim produse pentru testare (fac cu ochiul aici), Google ne învață ce să facem ca să nu fim acuzați de mită și să nu fim penalizați de onor-motorul de căutare:
- Link-uri nofollow către site-ul companiei care ne-a dat produsul, către paginile ei din social media, către un distribuitor etc.
- Dăm pe față faptul că acea companie ne-a oferit moca produsul, eventual marcăm textul cu un P de la… publicitate.
- Creăm conținut de valoare, adică acel lucru de care uităm de fiecare dată în goana absurdă după SEO.
Mai sunt o mulțime de sfaturi și din alte arii în secțiunea Webmaster de la Google.
Search Engine Watch ne ia din cîrcă SEO-ul
De fapt, nu pe tot, ci o parte din el. Venerabilul site se întreabă cît de mult trebuie să se preocupe un jurnalist de SEO. Este treaba lui? N-ar trebuie să se concentreze pe scris? Ei bine, ei sugerează faptul că jurnaliștii de azi trebuie să știe un pic din acest domeniu, pentru că, tocmai, SEO-ul este afectat de stilul lor de scris.
Cum ar trebui să se adapteze jurnalistul la SEO în ziua de azi:
- Să scrie titluri atrăgătoare. Nu, aici nu intră tembelismele din presa online română, de tipul „Click aici ca să…” sau de tip ghicitoare – „Decizie incredibilă luată de ANAF, toți românii sunt afectați”. Este vorba despre jurnalism de calitate, pentru online, deci titluri dinamice, informative.
- Să folosească unele cuvinte cheie relevante. Iar acest lucru cam vine de la sine, dacă ai scris la viața ta măcar trei știri de agenție de presă sau tot vreo trei de tip breaking news. Cuvintele cheie pot fi planificate, dar nu este obligatoriu pentru a avea succes cu un text anume.
- Să facă link-uri interne și externe. Dar cu atenție, pentru că Google penalizează textele care conțin link-uri repetate spre aceeași destinație! Să faci însă link-uri spre articole din propria publicație, pe aceeași temă, nu poate fi decît benefic pentru cititori.
Iar articolul de la Search Engine Watch conține și unele păreri ale experților, deci merită citit integral.
Păi… să fiți cuminți cînd scrieți bine!