(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 0 min)
Carmen Holotescu şi Cristian Manafu au publicat rezultatele studiului realizat pe 272 de bloghişti români. Carmen crede că respondenţii sunt reprezentativi pentru cele 10.000 de bloguri româneşti (dintre care foarte puţine active).
Felicitări celor doi pentru iniţiativă! Rezultatele acestui studiu realizat prin completarea unui chestionar online pot fi acum citate de către cei care fac cercetări în domeniu (numai eu am doi studenţi la FJSC care-şi fac lucrarea de diplomă despre bloguri), dar trebuie privite cu o anumită rezervă, deoarece studiului i-a lipsit rigoarea sociologică.
Trebuie avut de asemenea în vedere că studiul a fost realizat de două persoane din interiorul universului studiat, deci obiectivitatea a avut de suferit.
Oricum, mă bucur că a fost dus pînă la capăt acest chestionar.
nu inteleg in ce fel obiectivitatea a avut de suferit!? daca faceam un studiu pe coca-cola trebuia sa nu fiu bautor de coca-cola?! mersi
off topic: cat despre rigoare sociologica, vin cu o intrebare la care sunt sigur ca imi poti raspunde: crezi ca studiile de gen „roamanii dorm la serviciu” sau „romanii fac sex la birou” realizate de unele site-uri si preluate in masa de presa offline au o rigoare sociologica?
on topic: as aprecia daca ne poti impartasi feedback-ul tau la acest capitol sociologic pentru editia viitoare a survey-ului. mersi
Sigur că poţi fi băutor de Coca-Cola, dar nu poţi fi angajat la Coca-Cola sau colaborator la ei sau la firma care le face etichetele/le spală sticlele etc.
Nu este un studiu sociologic pentru că pur şi simplu nu respectă rigorile sociologice (univers definit, marja de eroare, metoda de studiu, interpretarea datelor, corelarea răspunsurilor etc.). Nu o să intru acum în detalii, există manuale bune pe această temă. Nu este însă nici o ruşine, şi eu am făcut o groază de studii empirice la viaţa mea, dar nu pot fi reprezentative sociologic.
cred ca tu te referi la metodologie si mai putin la sociologie, dar o sa ma interesez si o sa iti spun sigur… ca sa nu ne facem amandoi de rusine ;o)
cat despre univers definit, marja de eroare… am spus cred sau s-a spus ca initiativa noastra nu este un demers pe un esantion reprezentativ (determinat de acele criterii pe care le-ai mentionat), ci unul deschis tuturor celor interesati de fenomen, ceea ce – din anumite puncte de vedere – e mai bine.
daca am fi mers pe reprezentativ am fi avut multi bloggeri care nu sunt de fapt bloggeri, ci doar posesori de blog. cred ca in cazul nostru ne-am bucurat de atentia unui segment dinamic si foarte bine ancorat in blogging-ul local.
si inca ceva… nu stiu statutul lui Carmen, dar cred ca nu gresesc cand spun ca amndoi suntem bloggeri asa cum suntem bautori de Coca-Cola. si doar atat.
Asta am vrut şi eu să spun, deşi poate nu s-a înţeles chiar aşa. Da, vorbeam de metode de cercetare sociologică.
Să-ţi dau un exemplu: pentru o comunicare la Congresul de Sociologie de la Stockholm, de anul trecut, am pregătit o lucrare despre rolul forumurilor de discuţii în formarea opiniei publice în România (da, îndrăzneţ şi naiv).
Am realizat un chestionar pe care l-am trimis la sute de participanţi la forumuri, vreo 150 mi-au răspuns. Am făcut statistici, am comentat, dar nu am putut trage concluzii relevante, pentru că nu a fost o cercetare sociologică.
Oricum, voi recomanda cercetarea voastră studenţilor, pentru că este într-adevăr valoroasă.
Cum comentezi rezltatul 3din 4 bloggeri sunt barbati? Cum iti explici fenomenul?
Păi se ştie că femeile au un comportament diferit pe Internet, iar blogurile nu intră în preocupările lor. Nu am acum la îndemînă un studiu mai vechi de la Pew, care arată asta.
Bănuiesc că femeile sunt mai puţin interesate de confesiuni şi autopromovare şi mai mult de informare online şi studiu.
Sau poate că femeile citesc şi scriu pe hîrtie, în timp ce bărbaţii se bat în bloguri care mai de care mai underground?
Dar teoria ta care este? În fond, tu ai în blogroll o categorie numită „Girl Power”! Trebuie să ştii tu ceva şi nu ne spui…
Buna,
Profilul bloggerului nu poate fi mult diferit de al
internautului.
Sa incerc si eu o parere din interiorul grupului :-)
Pe mine nu ma mira acest raport; il sesizez de vreo doi ani, de cand
blogurile romanesti ce le urmaresc se tot strang si sunt acum peste 600 – cele
de la Colectie; am
si
notat un raport asemanator in septembrie 2005 .
In
topul publicat anul trecut, din 36 de bloguri, 6 erau scrise de femei – 3
dintre ele ele scrise de Gabriela Avram.
Printre cauze cred ca ar fi:
raportul este similar cu prezenta femeilor in domeniile tehnice;
chiar daca iti trebuie un minim de cunostinte despre calculatoare si Internet
pentru a intretine un blog, femeile trebuie sa simta ca stapanesc aceste
competente
blogurile se scriu in mare masura pentru a-ti construi un portofoliu util
in activitatea profesionala – si aici poate barbatii sunt mai dornici de a
utiliza acest instrument pentru a-si consolida notorietatea, a-si largi aria
de relatii, sa indraznesc sa spun si de influenta.
Proportia e diferita pe categorii de bloguri; orientativ la
Colectie, bloguri scrise de femei ( f ), grup ( g ) / barbati:- Bussiness – 6 / 49 – Cultura – 10 / 43- Jurnalism – 6 (
f + g ) / 20- Educational – 15 ( f + g ) / 12- IT – 10 / 121-
Drept – 0 / 7- Foto – 7 / 28- Politica – 3 ( g ) / 11- Sport – 2 / 11, etc.
Si la cele personale, proportia celor scrise de femei e mai mica, dar mai
apropiata de cele scrise de barbati.De vazut un articol aparut acum o
saptamana The blog divide: Women underrepresented, leaving room for growth,
care confirma ca in scrierea blogurilor tematice, femeile sunt in minoritate.Carmen