Mario Garcia, dacă nu vă e cu supărare 3


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

ACTUALIZARE

Dragoş Stanca are o nelămurire referitor la ceva din ce a zis guru Garcia: el a spus că, după refacerea design-ului, România liberă va arăta ca Adevărul şi Evenimentul zilei. Nelămurirea lui Stanca este: de ce doar va egala şi nu va arăta mai bine decît cele două.

Pe de altă parte, îi sugerez lui Garcia un redesign al propriului blog: cică azi nu se mai citesc texte aşa de lungi, se folosesc intertitluri şi imaginile se rscalează ca să fie îmbrăcate de text sau să nu întrerupă lectura.

Mario Garcia e ca un film foarte promovat şi cu multe trucaje şi efecte speciale: l-ai văzut o dată şi e de ajuns, a doua oară nu vei avea revelaţii, cel puţin nu la nivelul poveştii. Celebrul guru propovăduieşte, desenează şi analizează , bazîndu-se pe munca echipei din spate. Ei bine, uneori e bine să-ţi mai actualizezi discursul şi să abandonezi pe ici-colo atitudinea colonială.

Garcia ne-a spus iar nişte lucruri grele. Asta nu înseamnă că nu ne putem manifesta spiritul critic pentru cîştigarea căruia s-a murit în decembrie 1989.

  • Mario Garcia spune că nici un medium nu îl elimină pe altul. Nu ne spune însă un lucru: pentru el, „medium” înseamnă canalul de transmitere din punct de vedere tehnic sau şi forma mesajului transmis? Tehnic vorbind, Internetul este mediumul şi în cazul calculatorului şi în cazul iPhone-ului, în contextul accesării site-urilor jurnalistice. Pentru că dacă vorbeşte despre suport, iată că avem dovezi: caseta a eliminat discul de vinilin, CD-ul a eliminat caseta, DVD-ul a eliminat CD-ul etc.

  • Mario Garcia spune că iPad va ajuta la relansarea presei. Poate el a descoperit acum Tablet PC-ul care există de prin anii 80 şi poate nu face diferenţa dintre tehnologia LED şi e-ink. E puţin probabil să suporte consumatorul să citească texte jurnalistice lungi pe iPad, în contextul modului de consum al ştirilor mobile – în tranzit (în autobuz, metrou, tren etc.). Nu iPad-ul revoluţionează modul în care se va consuma informaţia, ci modul de consum va determina forma mesajului şi suportul cel mai adecvat.
  • Mario Garcia spune că ziarele ar trebui să atragă publicul tînăr. Am citit şi eu diverse studii europene care arată că tinerii nu se informează din presă, ci de la TV şi de pe bloguri. De ce să duci o luptă pierdută din start în loc să încerci să-ţi păstrezi puţinul public matur pe care-l mai ai?
  • Mario Garcia spune să păstrezi cele mai bune articole pentru ediţiie de weekend. Poate, dar nu în varianta tipărită. A murit de mult obiceiul de a ieşi sîmbăta şi duminica pentru a cumpăra ziarul. În plus, modul de distribuţie prin micii chioşcari nu prea permite această reţetă.
  • Mario Garcia o dă înainte cu plata pe conţinut. Mi-e greu să cred că vor plăti consumatorii pe text, mai ales dacă informaţia există în publicaţii gratuite, după principiul vechi al jurnalismului de haită. Opiniile există pe bloguri, iar divertismentul la TV. Plata ar fi poate o variantă pentru conţinutul original online, pentru materialele interactive.

Nu spun că omul nu se pricepe. Dar poate că turneele îndelungate în care se vîntură aceleaşi idei, aceeaşi prezentare, în care se abordează acelaşi stil indiferent de ţara unde se află locul prezentării nu sunt întotdeauna formula de succes.

Echipa lui Garcia are mult de lucru pentru a arunca la gunoi teoriile desuete, pentru a se documenta despre situaţia presei din diverse regiuni ale ţării, de fapt pentru a abandona o atitudine păguboasă a experţilor străini, mai ales a celor americani şi britanici – colonialismul.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

3 gânduri despre “Mario Garcia, dacă nu vă e cu supărare

  • McGogoo@McGogoo.ro

    in sfarsit vad pe cineva care nu il proslaveste pe Garcia.
    si nu doar pe el.
    Una din greselile majore ale romanilor in acesti 20 de ani a fpst ca au incercat sa aplice teorii perfect valabile in alte tari dar imposibil, sau dificil. de adaptat la noi.

  • roman, daca mai insemna ceva

    felicitari, iata, un „roman” limpede la minte.
    colonialism – nu e o figura de stil, exista pe bune, chiar in economie. Iar a face bani din vanzarea de povesti cum se face presa, este, intr-o tara demolata, colonialism.
    „show me the money”:
    http://garciamedia.com/blog/articles/40_years_40_lessons_1–a_look_in_the_mirror (vezi mai jos, o reclama a lui).
    exact, desuet in Europa, dar nou pe la noi – nu v-ati gandit de ce a ajuns marele guru in aceasta „fundatura” – Romania? Pentru ca in vest, lumea s-a cam prins…
    Cum sa faci tu lectii si ziare daca esti doar in avion, la conferinte, la cursuri academice, la Stockholm, la Paris, la Bucuresti, zi de zi… cum spune insusi pe blogul sau?
    Clar, se stie de baietii „profi”, dar nu se stie de public: zeci de talentati designeri din diferite tari de pe lume, ii fac treaba… El vine sa arunce undita, sa prinda momeala si sa umple „diplomatul”.
    „Show me the money!”

    Cred ca suntem, ca romani, in topul fraierilor…
    Cand aici e saracie, oameni fara job, Garcia vine si scoate 100.000 de euro – scurt.
    Povestea s-a vandut bine. Cu banii acestia, designerii romani faceau 10-20 de ziare…
    Si asa, in fundatura de criza, ne ducem singuri in jos, placandune-ne, din reflex, sa pupam in fund tot ceea ce nu e de la noi si repugnandu-ne ceea ce e romanesc…
    Cum sa mai facem si noi o tara?

  • neinteresant

    Pe mine ma pierde la partea despre iPad. Aud despre jucaria asta aceleasi laude pe care le-am auzit despre iPod in tineretea lui, un device revolutionar doar prin promovarea pompata de Apple pentru el.