(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)
De-a lungul vremii, am tot testat și folosit diverse soluții LMS (Learning Management System sau educație la distanță). Cînd predam la facultă, voiam uneori să țin legătura mai eficient cu studenții, folosind o unealtă online potrivită, mai ales cu cei care erau la învățămînt la distanță. Zilele acestea, un prieten mi-a cerut sfatul în legătură cu dotarea minimală la nivel de software și hardware pentru o soluție de învățămînt la distanță.
M-am documentat vreo jumătate de zi despre sisteme de învățămînt la distanță și, din pas în pas, am ajuns la Schoology; pot spune că este o aplicație online care, în versiunea gratuită, oferă cele mai multe facilități utile profesorilor și elevilor/studenților, dintre aplicațiile de acest tip de pe piață.
Tipuri de conturi
În varianta gratuită, Schoology acceptă 100 de conturi în platformă, deci poți avea o clasă virtuală cu 100 de elevi (sau 3 grupe de cîte 33 de elevi, depinde de tine cum organizezi membrii). Dacă ți se pare că ai nevoie de mai mult, îți sugerez să mai creezi un cont Schoology și să concepi acolo același curs – eventual le poți crea pe amîndouă în paralel, ca să nu uiți ceva. Sau, evident, cumperi o licență care permite mai mulți utilizatori și mai multe funcționalități 😀.
La Schoology, îți poți face cont de:
- profesor
- student
- părinte.
Eu le-am testat pe primele două. După ce ai creat contul de profesor, poți trece la conceperea cursului tău. Poți adăuga mai mulți co-profesori la cursul tău, iar pentru asta acele persoane trebuie să aibă un cont la Schoology. Apoi le oferi codul de acces la curs, ei ți se vor alătura și, din interfața de administrator, îi faci co-instructori.
Studenții se vor alătura cursului în același fel: au deja cont pe platformă și le oferi codul de acces. În varianta cu plată a sistemului, îi poți adăuga manual sau importa dintr-un fișier extern.
Tipuri de materiale
Cursul tău va putea conține cam orice îți trece prin minte:
- texte
- imagini
- pagini Web
- link-uri
- teste de cunoștințe.
Fișierele de orice tip le poți organiza în foldere, iar din imagini poți face albume.
Pe măsură ce adaugi un material, el va apărea în lista de materiale a cursului. Dacă elevii sunt deja în cont, vor da Refresh și le vor vedea imediat. Poți reorganiza materialele trăgîndu-le cu cu mouse-ul în locul dorit.
Unele materiale pot fi interne sau externe, iar altele doar externe. De exemplu, dacă le dai elevilor să citească un text, îl poți crea sau lipi direct în Schoology sau îl poți importa dintr-o sursă externă. Te sfătuiesc să faci interne majoritatea materialelor, ca să fie mai ușor de parcurs pentru elevi și să nu părăsească platforma.
Există o zonă de resurse, în care poți căuta cînd ai nevoie de un element educațional anume. Aici vei găsi resursele partajate de ceilalți instructori. Și tu poți adăuga materialele tale în această bază de date, ca să-i ajuți pe ceilalți profesori.
Folosește aplicații externe
Ei bine, aici intervine frumusețea lui Schoology: poți adăuga în platformă zeci de aplicații externe, ca să-ți fie mai ușor să imporți materiale utile. Astfel, poți adăuga acolo, printre altele:
- Google Drive
- Google Docs
- Dropbox
- Microsoft OneDrive
- YouTube
- Vimeo.
Evident, funcționalitățile aplicațiilor externe depind de tipul de cont pe care-l ai acolo – gratuit sau premium. Pe de altă parte, nu poți lega nicio aplicație de video live la Schoology dacă nu ai un cont premium la o astfel de aplicație. Însă poți oricînd să te vezi cu elevii și să vorbești cu ei prin Google Meet Hangouts, care permite 100 de participanți simultan: creezi un Google Meet, obții link-ul și-l adaugi în Schoology, eventual să fie chiar primul material din listă. Astfel, elevii tăi vor avea de menținut deschise două tab-uri în browser: unul cu Schoology și unul cu Google Meet.
Alte facilități
Sunt multe de zis despre aplicație, dar, așa cum este cazul cu orice software, mai bine-l testezi decît să-ți povestesc eu despre el.
De exemplu, poți da teme cu termen limită, poți crea quiz-uri în aplicație sau într-un site specializat (îți recomand cu căldură Quizizz.com), poți avea un catalog de prezență, poți da note (automate sau manuale), poți oferi insigne (copiilor le place să le fie recunoscute meritele) ș.a.m.d.
Comunicarea cu elevii se poate face prin mesaje generale (toți primesc același mesaj) sau individuale, iar ei, la rîndul lor, îți pot scrie mesaje doar ție sau întregii clase.
Sfaturi externe
Zilele astea, vei vedea online tot felul de sfaturi despre aplicații de educație la distanță cu plată. N-are rost să arunci banii pe fereastră dacă nevoile tale sunt minimale – număr mic de elevi, lecții tradiționale. Ține doar de imaginație să combini instrumentele gratuite oferite de Schoology pentru a crea un curs demn de secolul acesta.
Mai găsești sfaturi despre cum să abordezi lecțiile remote la Google.
Pe de altă parte, îți recomand să folosești la curs resurse educaționale deschise. Iată o prezentare despre ce înseamnă ele:

Dacă ai întrebări, pune-le în spațiul de comentarii de aici sau abordează-mă pe Facebook sau LinkedIN.
Succes!
Multumesc mult pentru recomandare!
Salut! Am început lucrul cu mai mulți elevi online. Recomandarea ta mi se pare foarte utilă.
– este ușor de utilizat atât de câtre profesor, cât și de către elevi;
– permite gestionarea cursurilor cu un număr destul de mare de elevi, urmărind evoluția lor;
– permite utilizarea mai multor tipuri de materiale, suporturi de învățare și interacțiuni: comunicare directă, materiale Word / PDF, quizzes.
Îți mulțumesc!