ȘCOALA DE VARĂ GPEC 2013 Lumea complexă a comerțului electronic: PPC, SEO, KPI, ROI, GA


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

A treia zi de training-uri (și a patra a Școlii de Vară GPeC) a fost ceva mai tehnică. S-a început cu o prezentare și o discuție despre platforma de e-commerce Magento, s-a continuat cu o sesiune densă despre publicitatea pay-per-click (PPC) și remarketing și ziua de învățare s-a terminat cu noțiuni de Search Engine Optimization (SEO).

O platformă și doi polițiști

Prezentarea platformei Magento s-a realizat pe principiul „polițist rău / polițist bun”. După ce Cristian Pena și Alexandru Lăpușan au reamintit cele mai importante detalii tehnice despre platformă, Liviu Taloi („polițistul rău”) a încercat să dea glas întrebărilor, nelămuririlor și problemelor clienților. Magento este o platformă de e-commerce foarte flexibilă, cu module care rezolvă multe inconveniente, o platformă complexă și care poate fi adaptată la o mulțime de tipuri de magazine online.

În cadrul discuției, s-a amintit problema estimării costului transportului, lucru care a mai fost dezbătut în ziua a doua de training a școlii, în contextul prezentărilor ținute de Dan Ungureanu și Alin Gherman. Alte nelămuriri s-au referit la modul în care se poate schimba prețul mai multor produse în cadrul platformei, principiile de navigare, modalitățile de căutare rapidă a clienților în baza de date. Liviu Taloi și-a exprimat speranța că în doi-trei ani magazinele online vor implementa moduri de căutare bazate pe întrebări în limbaj simplu, de tipul „Aveți o rochie pe roșu potrivită pentru o petrecere între prieteni?” (mai țineți minte AskJeeves.com sau Siri sună cunoscut?).

Cristian Pena este Chief Software Engineer & Partner la ZITEC și are o experiență de peste șapte ani în optimizarea proceselor de business prin dezvoltarea de aplicații web complexe. S-a axat pe implementarea și analiza soluțiilor e-commerce, cu precădere pe platforma Magento, pe baza căreia a coordonat și lansat eMAG.bg, primul proiect în afara României al grupului eMAG.

Alexandru Lăpușan este CEO & Founding Partner la ZITEC.

Cod și creativitate

Ionuț Munteanu a venit cu o sesiune de publicitate pay-per-click și remarketing foarte tehnică și destul de cuprinzătoare. El a precizat că unul dintre cei mai importanți pași este implementarea corectă a codului Google Analytics în site și a insistat pe faptul că trebuie folosit codul cu double click pentru a insera bannere în campanie și a permite urmărirea cookie-urilor.

Un alt pas îl reprezintă problemele legale de care nu vorbește nimeni, dintre care:

  • înscriere în Registrul Operatorilor Intracomunitari
  • cont separat pentru plăți online și card și direct debit din contul A în contul B
  • certificate de rezidență fiscală de la Google și Facebook

În ceea ce privește produsele și promoțiile, Munteanu a amintit cîteva strategii:

  • promoții pentru anumite categorii de produse, caz în care este important să cunoști marja de profit
  • reduceri acordate la o anumită sumă cheltuită în magazin
  • oferirea de vouchere pentru cei care vin de la anumiți referrer-i, cum ar fi Facebook
  • oferirea de vouchere la a doua achiziție pe site
  • oferirea de vouchere celor care n-au finalizat comanda dar au produse în coșul de cumpărături

Speaker-ul a mai atins în prezentare unele puncte precum: tracking și segmentare, modulul de e-commerce din Google Analitics, KPI și modul în care gîndim structura unei campanii.

Ionuț Munteanu este PPC Specialist, trainer și partener la WebDigital și are o experiență de peste 9 ani. Munteanu este specialist certificat Google AdWords și trainer certificat Google AdWords. Este co-organizatorul evenimentului lunar Lumea SEO PPC.

SEO la firul ierbii

Prezentarea lui Cosmin Negrescu a pornit de la o experiență personală – cumpărarea unui aparat foto. Negrescu a mărturisit că achiziția s-a făcut în trei pași:

  1. Documentare pe Google despre aparate foto din acea gamă și identificarea unuia potrivit.
  2. Documentare pe Google privind calitățile tehnice și prețul aparatului ales.
  3. Cumpărarea de pe un site de profil.

Deși avea un magazin online preferat în minte, Negrescu a cumpărat produsul de la un site concurent, dintr-un motiv pragmatic simplu: prețul era mai mic.

Există două componente ale procesului SEO care sunt adesea ignorate de proprietarii de magazine online:

  1. relevanța la nivelul conținutului
  2. cîștigarea autorității în domeniu (prin link-uri din exterior, recenzii, share-uri și căutări relevante)

De fapt, acestea sunt chiar două sfaturi de bază pe care le oferă Google tuturor administratorilor de site-uri, indiferent de profil.

Participanții la Școala de Vară GPeC au fost interesați de sfaturi practice și de modul în care trebuie începută o campanie SEO. Negrescu a organizat un exercițiu pe loc, în care participanții au avut de găsit cîteva cuvinte relevante pentru un scop comercial al magazinului online la care activa fiecare echipă. El a insistat pe necesitatea de a identifica un produs sau un serviciu care să devină cea mai bună ofertă a magazinului respectiv, pentru ca apoi oferta să fie concretizată în cuvinte cheie pe care să se poate face SEO. Cheia este să nu fie alese cuvinte generale, ci cuvinte care să se refere clar la produsul/serviciul considerat atu.

Alte două strategii amintite au fost:

  1. Aduc eficient trafic care să convertească
  2. Cresc rata de conversie a traficului actual

Concluzia workshop-ului a fost că nu există o rețetă pentru un SEO de succes. Acest proces depinde foarte mult de domeniul de activitate al magazinului online și de acțiunile care au cel mai mare impact în funcție de obiectivele stabilite în strategia de e-commerce.

Fotografii din timpul Școlii de Vară GPeC sunt pe pagina de Facebook a Galei Premiilor e-Commerce.

Accesul mobil la Internet este oferit de Orange România.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.