(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)
În ultimii ani, la Gala Premiilor E-Commerce și la GPeC Summit am luat notițe și am făcut live blogging. Observ de la an la an schimbări tot mai mari în industria comerțului electronic românesc. Mi-a rămas în minte ceva ce a zis Andrei Radu, fondatorul GPeC, la summit-ul din 27 noiembrie: „Gândiți-vă că suntem generația care schimbă comerțul electronic. Peste 50-100 de ani, se va scrie despre noi, despre cum a început e-commerce-ul în România“.
Iată ce mi-a rămas în minte de la GPeC 2014.
1. Black Friday este un fenomen în dezvoltare. Deși nu are loc în același timp și mod ca în SUA sau în alte regiuni din lume, este perioada cu cele mai mari vânzări pentru fiecare magazin. Comercianții se perfecționează, oferă servicii tot mai profesionist, se pregătesc din timp pentru BF. Magazinele pot atrage clienți noi prin reducerile de BF. Este un eveniment de marketing.
„De Black Friday, numărul de livrări prin DPD România a crescut de 2,5 ori“ – Lucian ALDESCU (CEO DPD Romania).
„Putem vinde acum orice online de BF. O mașină a fost achitată în aceeași zi. Am avut și o mașină cumpărată de pe mobil“ – Bogdan Axinia (eMag)
„Devine de bonton să-ți pice site-ul de BF“ – Marius Ghenea (AMRO)
„Vreau și oferte la cașcaval de Black Friday“ – George Buhnici (Pro TV)
2. Se cumpără tot mai mult de pe dispozitive mobile. Se pot identifica deja obiceiuri de cumpărare în jurul mobile-ului. Clienții compară din ce mai mult produsele inclusiv cînd caută ceva anume pe mobil. Anul acesta, de BF, 17% din plăți la Mobilpay s-au făcut de pe mobil, a spus Horia Grozea.
„Mobilul devine dispozitivul principal. Va dispărea ‘concurența’ dintre mobil și desktop, va fi un singur ecosistem“ – Dragoș STANCA (Managing Partner THINKDIGITAL & Founder ICEEfest)
„Următoarea revoluție pentru 2015 este plata prin mobil cu card și fără card“ – Marin Mitroi (General Manager RomCard)
3. Datorită faptului că majoritatea clienților fac comparații între magazine atunci cînd caută un anumit produs, este tot mai important să descrii produsul printr-o poveste interesantă. Se va dezvolta tendința de a avea un blog al magazinului, de a face recenzii și prezentări video, de a împacheta produsul într-un text narativ complex.
„Puneți în valoare produsul printr-o poveste interesantă. O metodă simplă este să o scrieți în trei acte:
- Contextul – de unde am pornit
- Acțiunea – ce am făcut să ies din acel context
- Rezultatul – ce am obținut“ – Andy SZEKELY (Fondator Bootcamp University)
4. Cumpărătorii vor să fie băgați în seamă prin oferte și conținut personalizat. Prin targetări multiple, se poate ajunge la adaptarea site-ului pentru grupuri foarte mici de clienți. Proprietarii de magazine trebuie să identifice lucrurile cele mai importante pentru clienți și să le dezvolte. Într-o piață în care sunt în jur de 5.000 de magazine online, te poți diferenția prin abordarea emoțională.
„Am pierdut controlul asupra clienților noștri. Gândiți din perspectiva clienților. Rezolvați-le problemele zilnice. Perspectiva voastră asupra brand-ului nu coincide cu cea a clienților“ – Bartosz NIWINSKI (Regional Manager CEE Hybris)
„Principiile psihologice funcționează numai dacă rezonați cu clienții. Nu folosiți black SEO, pentru că-și vor da seama și vă vor respinge“ – André MORYS (CEO Web Arts AG)
5. Fondarea unui magazin online nu mai este un simplu hei-rup de design și stocuri. Site-ul de e-commerce trebuie bine gîndit, brand-ul trebuie construit cu migală. După aceea, se poate trece la creșterea prestigului, atragerea de cumpărători noi, personalizarea conținutului.
„Modelul nou constă în următoarele etape:
- Construiește brand-ul
- Atrage trafic relevant
- Fă o analiză cantitativă
- Fă o analiză calitativă
- Segmentează
- Fă teste A/B
- Personalizează“ – Valentin RADU (CEO Marketizator)
Pe blog-ul GPeC veți găsi cele mai importante idei de la GPeC Summit. Tot acolo, aveți lista cîștigătorilor după cele 7 luni de jurizarea la Gala Premiilor E-Commerce.