Parodia pe Twitter, un joc pe care românii încă nu-l cunosc 2


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

ACTUALIZARE

Mi-a trimis @theciubotaru cîteva lămuriri prin DM, pe baza cărora am dedus următoarele:

  • Apare o distanţă între data creării contului şi reluarea tweet-urilor pentru că fusese reclamat contul la Twitter. După o discuţie cu o persoană de asistenţa tehnică de la Twitter, în care i s-a explicat că este un cont parodic, contul a fost reactivat şi autorul necunoscut a făcut modificările necesare la Bio.
  • Cele două conturi parodice amintite de mine nu au acelaşi autor.
  • Observ că activitatea din acest cont parodic s-a intensificat azi, după ce a apărut articolul meu.

theciubo_thelupsa

Parodiile pe Twitter sunt des întîlnite în străinătate. Se parodiază conturile politicienilor, ale artiştilor, ale şefilor de companii de software şi hardware.

În România, conturile parodice pe Twitter sunt foarte puţine, dacă nu inexistente. În campania electorală, au existat o mulţime de conturi care imitau conturile oficiale ale candidaţilor la preşedinţie, dar ele au fost blocate de Twitter sau au fost pur şi simplu şterse de autorii lor.

Am identificat două conturi destul de active în twittosfera românească. Acestea parodiază două figuri celebre în online-ul şi offline-ul mioritic, Adrian Ciubotaru şi Cristian Lupşa.

The Ciubotaru

Pe Adrian Ciubotaru îl cunoaştem atît de bine din ceea ce face în offline şi din ce scrie online încît este puţin probabil ca el să scrie vreun tweet din următoarele:

  • Pt un 2011 frumos am nevoie de: saorme+filme gratis, femei usor impresionabile, creduli care sa imi plateasca trainingurile.
  • caut femeie proasta si singura care sa scrie pe twitter ca are probleme, sa-i scriu o incurajare.
  • incepe sa nu-mi mai placa la #lecturiurbane. nu ies bani si vin aceleasi femei. unele chiar inteligente.

Contul @theciubotaru nu are nici o legătură cu cel oficial al lui Adrian – @adrianciubotaru, în afara unei bucăţi din numele adevărat. Cu toate acestea, cel care parodiază contul oficial este la curent cu ceea ce face idolul său şi încearcă să actualizeze contul de Twitter parodic în consecinţă.

Iată ce crede Adrian Ciubotaru (mic interviu prin e-mail):

Aceste conturi parodie au un dublu efect: legitimează o notorietate deja existentă a celui parodiat (nu faci mişto de cineva pe care lumea nu îl cunoaşte) şi în acelaşi timp aduc prejudicii de imagine în măsura în care există un public receptiv pentru aceste parodii care doresc să se instituie ca singurul adevăr despre persoana în cauză.

Theciubotaru încearcă, în tweet-urile sale, să fie amuzant, să folosească aluzii sexuale, să pară mai interesant decît personajul parodiat.

E o linie subţire între umor (unele mesaje parodice chiar sunt haioase), insultă şi nesimţire, iar de multe ori această linie este depăşită de asemenea conturi parodie, spune Adrian Ciubotaru.

Paradoxal, unii dintre cei care-l urmăresc pe adevăratul Ciubotaru îl urmăresc şi pe cel fals şi chiar intră în discuţii cu acesta.

Nu dau importanţă cine mă urmăreşte pe mine şi cine urmăreşte contul parodie, mărturiseşte Adrian cel adevărat.

Conform site-ului My First Tweet, falsul Ciubotaru a început să ciripească în 27 octombrie 2010 (dar contul a fost creat în 29 mai 2010) şi se pare că are o activitate mai intensă în preajma evenimentelor la care participă Adrian sau înainte şi după unele sărbători (prea mult timp liber?).

The Lupşa

Cristian Lupşa nu scrie prea des pe contul său oficial de Twitter. Falsul Lupşa nu este nici el foarte activ.

Stilurile celor doi falşi de pe Twitter sunt asemănătoare. Se simte în amîndouă o anumită invidie faţă de popularitatea adevăraţilor Ciubotaru şi Lupşa şi pare că ambele conturi au fost create din cauza frustrării.

Avatarurile celor două conturi parodice îl reprezintă pe manelistul Adrian Minune, dar clişeul este inversat pe orizontală. Oricum, nu există indicii care să arate că autorul este acelaşi.

Primul tweet al lui @the_lupsa este din 17 iulie 2010 (data la care a şi fost creat contul) şi în el autorul îl invocă pe falsul Ciubotaru, ceea ce ne face să credem că @theciubotaru a fost creat mult mai devreme de octombrie 2010.

Adevăratul Cristian Lupşa, abordat prin e-mail, a spus că preferă să nu comenteze lucruri care ies din sfera preocupărilor sale profesionale, asta şi pentru că nici nu prea a urmărit fenomenul.

Un demers legal?

Prin regulamentul său, Twitter încurajează conturile parodice, deoarece crede în libera exprimare şi în creaţia de orice fel. Acest tip de conturi trebuie să aibă unele caracteristici clare:

  • Username-ul să nu fie identic cu cel original şi să indice faptul că e o parodie. Nici unul dintre cele două conturi nu respectă asta.
  • Numele să nu fie identic cu cel original, să indice parodia. La primul avem Ciubotaru fără mască , la al doilea avem The Cristian Lupşa .
  • Mica biografie trebuie să precizeze că este vorba despre o parodie. La ambele conturi parodice scrie simplu Parody Account .
  • Comunicarea cu ceilalţi utilizatori nu trebuie să-i inducă pe aceştia în eroare, conturile parodice nu trebuie să vorbească în numele persoanelor adevărate. Aici e interpretabil, pentru că în ambele conturi se face referire la activităţi reale ale lui Ciubotaru şi Lupşa. Este punctul cel mai controversat.

În concluzie, românii de pe Twitter nu au prins gustul parodierii. Cele două conturi false au puţini urmăritori şi nu intră în twittosfera mainstream românească. Poate pentru că parodia necesită inteligenţă, imaginaţie şi ceva talent la scris, calităţi greu de găsit pe meleagurile româneşti. Voi ce ziceţi?

Pe aceeaşi temă: DM interviu cu un faker de 140 de caractere.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 gânduri despre “Parodia pe Twitter, un joc pe care românii încă nu-l cunosc

  • Iordache

    eu il urmaresc de mult timp pe @angryjarrett, avatarul parodic al celebrului pianist Keith Jarrett (care nu e pe Twitter, din cate stiu). e foarte comic, dar numai pentru amatorii de jazz. prin faptul ca se refera la albume si concerte celebre ale adevaratului Jarrett, cred ca ii face un serviciu… e clar ca e opera unui fan, altcineva nu ar fi atat de informat.