Eu omor tema studentului din anul I și-i strivesc corola? 10


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Studentul din anul I mă privește cu o liniște în ochi ce-mi evocă un criminal în serie care-și caută următoarea victimă. Este un criminal specializat pe teme. Îi place să le ucidă temeinic, după un algoritm numai de el știut. Nu vorbește, nu dă explicații, pur și simplu ucide tema nefăcînd-o. Apoi vine la curs/seminar și, cu nonșalanță, se așază în primul rînd de scaune sau în ultimul, niciodată în mijloc. De acolo, îmi studiază cuvintele, gesturile, caută să-mi intersecteze privirea, plin de dispreț.

Nu știu cînd a început fenomenul și nu-i găsesc nici o explicație. La un moment dat, studenții din anul I au început să ucidă teme printr-o metodă extrem de crudă prin simplitatea ei: nefăcînd-o. Știu, știu, vei spune că este imposibil ca un om care tocmai și-a început viața de student să nu-și facă temele, de parcă ar considera fiecare oră de curs/seminar drept ora de dirigenție din liceu sau cea de sport din școala generală.

Știu că este vina mea

Mă analizez și-mi dau seama că nu fac bine lucrurile pe care le fac. Studentul din anul I nu-și face tema din cauză că vrea să mă motiveze, să mă perfecționez, cere mai mult de la mine. Vina asta a mea se poate împărți în cîteva culpe mai mici:

  1. Le dau teme studenților din anul I. Este o greșeală fundamentală. Studenții din anul I trebuie ocrotiți, trebuie îndrumați către viață. Nu de teme au ei nevoie, ci de relaxare constantă și de bani pentru mîncare, transport și club, din partea părinților.
  2. Îi terorizez la seminarii. Practic, la seminarii uneori le vorbesc, le explic, scriu pe tablă, le fac prezentări pe ecran, le dau exemple. Tot acest proces didactic creează traume iremediabile în mintea studenților din anul I, care duc la blocajul temelor.
  3. Sunt dezagreabill la întîlnirile noastre săptămînale. Nu mă supăr dacă ei întîrzie, îi înțeleg dacă au probleme în familie și nu pot veni, le dau voie să-și dezvolte mușchii feței prin mestecarea de gumă, le răspund la mailuri sau mesaje pe FB. Dezgustător.
  4. Vreau să-i tratez cum îi va trata viața. Viața va fi cu teme, cu responsabilități, cu critici și stres. Ei vor să-și prelungească perioada copilăriei nefăcîndu-și temele. Nu vor să-i tratez ca pe niște studenți care au teme de făcut, pentru că asta le aduce aminte de școala primară.

Nici o pedeapsă nu-l poate reabilita pe un ucigaș în serie de teme. Nici nota scăzută, nici restanțele. El știe că sistemul are scăpări, știe că poate veni la restanțe din anul I pînă în al III-lea și poate termina facultatea cu brio. Sistemul universitar românesc permite orice, el pune studentul din anul I pe primul loc.

Țara are nevoie de absolvenți care, încă din anul I, nu și-au făcut temele. Acești oameni vor fi politicienii care nu-și vor face temele, jurnaliștii care nu-și vor face documentarea, publicitarii superficiali și aculturali. Cariere strălucite. Și succesul a pornit de la faptul că nu și-au făcut temele în anul I de facultate…


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

10 gânduri despre “Eu omor tema studentului din anul I și-i strivesc corola?

  • liviu

    auzi, dar tu sigur nu ti-ai gresit profesia? poate iti prindea mai bine sa fii profesor de generala

    imi place ca tratezi totul cu asa multa ironie si superioritate, incat nici nu iei in considerare ca poate gresesti dand teme. lasa lectiile de viata si ironia ieftina, si gandeste-te ca la facultate nu e nevoie sa tii tu de mana studentii si sa-i obligi sa-nvete dupa metodele tale preferate. nu e liceu sa fie gratis si obligatoriu. aici studentii platesc, si te platesc sa-i inveti ce-i in programa. mai departe, e treaba lor cum aleg sa retina si cum vor sa se pregateasca de examene, nu tre’ sa te le impui tu tehnici de invatat

    e amuzant ca la sfarsit te iei de „sistemul universitar romanesc”, dar eu am termint primul an de facultate in anglia si n-am avut o tema tot anul

    ma bucur ca nu te am profesor/profesoara; esti parte din problema.

  • D.

    Iar eu am urmat patru ani de studii la universitate in Franta si am avut mereu teme, chiar si la masterat.
    Mi se pare absurd sa i se reproseze unui profesor faptul de a da teme, care favorizeaza gândirea si autonomia, si sa i se ceara sa îi învete pe studenti „ce este în programa”, ceea ce revine exact la a îi tine pe studenti de mâna si a îi considera ca si automate de învatat pe dinafara.