Femeile, aceste obiecte vii ale publicității din România 13


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 2 min)

Țin minte că, la început, îmi plăceau și mie bancurile cu femei bătute și blonde. Rîdeam în hohote, la fel ca ceilalți. Apoi mi-am început educația serioasă și mi-am dat seama că făceam un lucru rău: îmi băteam joc de niște semeni, de niște persoane în carne și oase și abdicam de la propriile principii. Era ca și cum mi-aș fi bătut joc de mama și de sora mea.

Cînd am crescut mare, am înțeles că eram cam misogin și cam prost educat. Am decis să mă schimb. A fost un proces care a durat cam doi ani. Apoi, o lume nouă mi s-a dezvăluit: una în care pot aprecia o persoană fără să mă refer la genul ei sau la naționalitate, o lume în care singurul reper este meritul profesional al acelei persoane. Nu mă simt mai puțin bărbat din cauza asta, deci Freud nu are de-a face foarte mult cu această transformare.

În România de azi (țară pe care o iubim online numai în 1 decembrie, atunci cînd îi stîlcim și limba), românii sunt smart și încă mai rîd la stand-up-uri în care femeile sunt batjocorite și fac mișto de femeile care merg pe bicicletă în Capitală. Apoi bărbații români latino se întorc la ele, căutînd afecțiune și înțelegere.

Din acest popor vin creativii din agențiile care născocesc reclame ciudate, stereotipe, sinistre pe alocuri.

Toate astea ca să vă spun despre o nouă inițiativă a Centrului Filia. Blog-ul Nu publicității ofensatoare trece în revistă aberațiile care încă sunt difuzate la TV în România europeană a sec. XXI. Sunt creații ale publicitarilor români în care femeia e desconsiderată, văzută ca bibelou sexual, ca membru mai prost al familiei etc. În orice alt fel decît cel în care merită.

M-am tot uitat pe acest blog și m-am crucit. După ce-mi revin din consternare, voi comenta. Asta ar trebui să faceți și voi. Nu că vor fi impresionați membrii patriarhali ai CNA-ului, dar e pentru sănătatea voastră morală. Pentru că este prea ușor să faci glume proaste și prea inteligent să creezi ceva original…


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

13 gânduri despre “Femeile, aceste obiecte vii ale publicității din România

  • Florin Ciocotisan

    Creierul uman se incadreaza intre trei centri sex, bani si mancare. Sexul nu are cum sa dispara din publicitate si nici nu ar fi bine sa dispara, insa ar fi corect sa existe mai multi barbati exploatati sexuali in reclama, ca doar si femeile incheie polite RCA.

  • George Hari

    Dar părerea ta e atît de simplist exprimată încît mă face să cred că nu ai fi în stare să încropești nici măcar atît. Prin „post” bănuiesc că te referi la textul meu, nu la postul Crăciunului.

  • Oscar

    Am vizionat si eu ce au pus in pagina realizatoarele blogului, dar m-a impresionat prea putin. Unele sunt intr-adevar destul de ofensatoare, altele de-a dreptul inepte, dar exemplul cu citatul lui Cartarescu mi se pare deplasat. Citatul e chiar dragut si nu mi se pare deloc jignitor si ofensator la adresa femeilor, ci, cred eu, este spus cu drag la adresa unei parti a esentei feminine de neinteles pentru barbati, dar care totusi ne atrage.
    In fine, cred ca o initiativa similara ar trebui sa avem si noi, barbatii, pentru ca sunt multe reclame care ne infatiseaza ca pe niste fiinte indobitocite de bere, fotbal, niste oligofreni pe care femeia ii joaca pe degete. Nu o sa dau exemple acum ca sa nu scriu prea multe, dar asta mi se pare la fel de jignitor si ofensator, precum aspectele semnalate de realizatoarele blogului anterior. A se observa ca nu am folosit decat termenul „realizatoare”, pentru ca daca foloseam termeni precum „fete”, „femei”, „domnisoare”, „doamne” sau chiar „amazoane” (care erau niste luptatoare neintrecute si de temut) ar fi fost interpretat fie ca ofensa, fie ca batjocura sau mai stiu eu ce. Asa ca, for the sake of political correctness, ele raman doar realizatoare.

  • Oscar

    De fapt, cred c-ar fi mai bine sa faca o campanie care sa combata toate reclamele de prost gust, inepte si cliseiste, indiferent ca sunt legate de femei sau barbati, reclame care se realizeaza din belsug la ora actuala in Romania.

  • gadjodillo

    Sigur că nu ar fi în stare. Dacă e chiar Adrian Schiop, originalul – şi nu o copie – n-ar scrie niciodată ceva pozitiv-propagandistic.
    E greu să fii scriitor, ştii? Şi mai ales din ăsta, tînăr, turbat, teribil. Pentru că nu poţi scrie în contra stării de spirit din cărţile tale. Aşa că e posibil ca partea cu „sint de acord” să valoreze mai mult, în fapt, decît partea cu „colecţie de clişee pioase”.

    Disclaimer: Schiop s-a purtat destul de frumos cu personajele lui feminine. Deşi una se îmbrăca în pantaloni elastici, cărămizii sau roşii, de la second, n-a bătut-o decît verbal (a blagoslovit-o, cum ar veni) şi doar pentru asta. A, ba nu. Şi pentru că era cam insalubră.

  • Oana Baluta

    Draga Oscar,

    Multe reclame cu barbati adresate barbatilor sunt jignitoare, nu te vom contrazice. Esti liber sa faci ceva similar, chiar mai bine pentru barbati. Nu de alta, dar nu am vrea sa fii “doar un realizator”.
    Nu-mi e clar de ce ai invocat corectitudinea politica, probabil ca ai avut un motiv. Nu este cazul sa te sperie corectitudinea politica pentru ca nu da navala peste tarisoara noastra.

    In legatura cu Mircea Cartarescu, vreau sa te asigur ca ne place. Bineinteles, ne place « Nostalgia », de pilda.

    „De ce iubim femeile” este o publicatie care contine o multime de stereotipuri despre femei. Este interesant cum femeile nu se recunosc in ceea ce scrie aici Cartarescu. La fel de interesant este ca multi barbati, inclusiv cei care critica reclamele ofensatoare la adresa barbatilor, au tendinta sa confirme stereotipurile in volum. Ar fi minunat daca ati crede “pe cuvant” si femeile care nu sunt stimulate intelectual, nici senzorial de raspunsurile autorului la intrebarea “de ce iubim femeile”. Sa ne reamintim cateva:

    “pentru ca fac toate treburile sacaitoare si marunte din casa fara sa se laude cu asta si fara sa ceara recunostinta”

    Da, asa au femeile o inima tare buna…. si au decis ele sa-si asume intreaga munca domestica indiferent de costuri: timp, plictiseala etc.
    Ce nu inteleg este cum se incadreaza asta in “eternul feminin”?!?! Nici nu imi e clar cum treburile acestea reprezinta “ esenta feminina de neinteles pentru barbati”
    Nu este greu sa folosesti un aspirator, in cazul in care sunt probleme, ai instructiuni.
    Ai pierdut instructinile? Te ajuta google.

    “pentru ca sofeaza prudent in masini lustruite ca niste bomboane, asteptand sa le admiri cand sunt oprite la stop si treci pe zebra prin fata lor”.

    Masini lustruite in Bucuresti?! In praful de aici in conditiile in care indiferent de anotimp ai o echipa de muncitori care sparge asfaltul? Cand stau la stop, ma gandesc sa se faca mai repede verde si sa nu se blocheze intersectia din fata mea. Cand stau la stop ma gandesc la variantele pe care le am la dispozitie ca sa ocolesc aglomeratia. Cand stau la stop, nu ma gandesc deloc la faptul ca barbatii care trec pe zebra trebuie sa admire masina sau sa ma admire pe mine.

    “pentru ca le intereseaza cu adevarat cine cu cine s-a mai cuplat dintre vedetele de televiziune”

    Nu, nu ma intereseaza. De ce? Pentru ca am viata mea. Nu ma intereseaza pentru ca este o pierdere de timp, iar timpul este ceva ce nu am chef sa pierd.

  • Liv

    Eu ma tot mir cum dintr-un popor atat de destept ies atatia „creativi” deloc destepti, ca sa fiu eleganta si politically correct. De unde-or aparea ei si ideile lor inepte, ma tot intreb… pana si denumirea „castei” devine ridicola dupa ce o asociezi cu aceste productii de doi bani.
    Si apoi ma mai intreb cum de sunt de acord clientii cu toate aceste maimutareli tembele si jenante, pentru care – culmea – platesc o gramada de bani.

    P.S.: majoritatea zdrobitoare a „creativilor” sunt barbati…
    P.P.S.: in publicitate e ca in viata, adica imaginea pe care o are femeia in societatea romaneasca (patriarhala, misogina, plina de stereotipii si intolerante) se reflecta si in reclame, ca doar nu puteau fi radical diferite…

  • Liv

    George, am uitat sa spun ca apreciez foarte mult faptul ca te preocupa astfel de problematici, cred ca esti singurul blogger cunoscut care e interesat de lucrurile acestea (ba chiar as putea zice ca esti „pro-fem” :)).
    Ceilalti bloggeri (A-listers, cum se spune), din cate am vazut eu, ori ignora complet subiectul, ori sunt misogini declarati si inversunati, degraba varsatori de cuvinte grele si glume proaste la adresa femeilor…

  • Liv

    Pai, ce sa zic, atunci avem o problema (sau na, ce sa ne mire, intr-o societate de dorei, Dorel are succes)…
    Dar uite, eu am lucrat intr-o mareata multinationala, din top 3 in Romania, dupa cifra de afaceri, si am refuzat unele proiecte cu bloggeri din A-list tocmai pe motive de genul asta. Am considerat ca atitudinea lor, limbajul, „stilul”, nu sunt deloc potrivite cu brandul nostru si cu ceea ce vrem sa transmitem. De fapt nu stiu carui brand i se potrivesc agresivitatea, parerismul dus la extrem, ideile misogine sau rasiste, limbajul „de cartier” etc. De-asta ma si mir ca totusi sunt cautati si implicati in diverse proiecte, se asociaza cu diverse branduri, agentiile alearga dupa ei etc. Probabil merg pe ideea aia, care imi scoate peri albi deja, ca „asta se cere”.
    Oricum, sper sa ajungi sa faci si tu bani din blog, ar fi asa, un fel de semn de normalitate pe care l-as saluta din inima. Iar pana atunci… sper sa nu te descurajezi! :)

  • gadjodillo

    Nu ştiu ce să zic, Liv, cu privire la majoritatea zdrobitoare a creativilor care ar fi bărbaţi şi misogini. Mi-amintesc de reclama care a cîştigat ceva premiu prin 2001-2002-2003, aia cu Fetele de la Căpîlna, pentru 6/49. Era făcută de o creativă-femeie sau femeie creativă şi, nu ştiu cum, dar mi s-a părut cumva misogină ideea. Deşi, la bază, era o chestie simplă, normală, întîlnită peste tot în natură: numai şase-s norocoase!
    Cu ps2 ai dreptate.

  • Liv

    Gadjodillo, mai sunt si femei ratacite in „peisajul creativ”, dar daca luam la puricat agentiile, o sa vedem ca sunt foarte putine. Pe de alta parte, bineinteles ca exista femei misogine, sau femei care rad la glume misogine si dau din gene catre barbati misogini, din pacate.