Curentul electric malefic din vagoanele SNCFR arde încărcătorul laptop-ului 10


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

ACTUALIZARE 2:

Alimentarea prizelor electrice de 230v/50Hz aflate în vagoanele de călători se face prin intermediul unui invertor electric care alimentează o fază de curent pornind de la sursa de alimentare cu energie electrică aflată pe vagon, având ca sursă de energie primară cablul general de medie tensiune a trenului.

Pe circuitul electric de 230V/50Hz există o siguranţă electrică de protecţie care are rolul de a deconecta instalaţia de alimentare a prizelor de vagon în situaţiile accidentale în care tensiunea electrică furnizată de către sursa statică de alimentare cu energie depăşeşte valoarea maximă de 300V.

Astfel de situaţii sunt rare şi apar cu totul accidental. Pentru situaţia expusă de dumneavoastră s-a dispus verificarea amănunţită a circuitului electric de alimentare a prizelor la vagonul în cauză şi remedierea eventualelor defecţiuni.

Ne pare rău pentru disconfortul creat, vă asigurăm de toată consideraţia noastră şi ne cerem scuze pentru neplăcerile avute, rămânând în continuare receptivi la sesizările publicului călător, care ne sunt de un real folos pentru eliminarea aspectelor negative.

ACTUALIZARE 1:

1. Mi s-a confirmat că mesajul meu s-a îndreptat spre Gaura Neagră a Petițiilor:

Stimate dle George Hari POPESCU,

În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări ulterioare prin Legea 233/2002, după analizarea tuturor aspectelor sesizate, petiţia dumneavoastră a fost redirecţionată, spre competentă soluţionare, către SNTFC”CFR-CĂLĂTORI”SA, urmând ca răspunsul să-l primiţi în termenele legale.

Cu solicitudine,
Specialist în relaţii publice,
Laurenţiu NINU

2. Pe Facebook mi se sugerează un stabilizator de tensiune.

Dacă nu aveam nevoie pentru a lucra, nu băgam laptop-ul în priză. Voiam să fac un montaj video în timpul călătoriei cu trenul pînă la Iași, ca să fie gata la destinație și să-l pot încărca online, deci ca să fac ceva în cele 7 ore grele în care trenul românesc parcurge 400 de kilometri.

Pînă la Tecuci, n-am avut priză în compartimentul meu și nici în cele alăturate. Se știe, la SNCFR sunt o mulțime de modele de vagoane și priza ține de noroc. Uneori, există la clasa a II-a dar nu la clasa I, alteori invers, alteori deloc.

De la Tecuci, am identificat un loc cu prize și m-am mutat acolo. Inițial, am introdus ștecărul laptop-ului, dar nu părea să intre curent în el, pentru că LED-ul de la capătul cablului de Mac nu se aprindea nici pe portocaliu, nici pe verde. M-am gîndit să încerc cu telefonul și ăsta a început să ia curent. Încrezător, am băgat iar Mac-ul. Nimic. M-am gîndit însă să-l mai las cuplat, pentru că uneori durează vreo două minute pînă se aprinde LED-ul.

Vara, cablurile sunt fierbinți

La un moment dat, l-am scos, pentru că nu era nici o schimbare. Am lucrat la montaj cît de cît pe baterie, apoi am lăsat laptop-ul în standby. Cînd am scos ștecărul din priză, am observat că era încălzit. La fel era și convertorul ăla pătrat alb. M-am resemnat. La fel de fierbinte era și încărcătorul telefonului, așa că l-am scos și pe ăsta.

Cînd am ajuns, primul gînd a fost să văd dacă se încarcă aparatele în casă. Aveam eu o bănuială… Evident, nu se mai încărcau, nici măcar telefonul. Următorul pas a fost să caut un magazin distribuitor de produse Apple în Iași și am dat peste Xstore. Apropo, vă recomand micul magazin, dacă sunteți din oraș sau aveți treabă pe acolo.

La magazin, domnul pe tură mi-a spus că nu mai au încărcătoare MagSafe de 45 W, pe ultimul îl dăduse cu o zi înainte unui nene care… îl arsese în tren, venind de la București! Am făcut comandă și am revenit peste două zile, în urma telefonului lor, pentru a primi un cablu temporar, pînă cînd venea comanda mea. Furnizorul nu mai avea în stoc, mai dura două zile pînă venea marfa nouă, dar era bine, pentru că puteam lucra. Am dat 385 de lei pe un încărcător nou. Da, Apple ustură la buzunar…

Concluzii

  • cînd introduci un încărcător în priza unui vagon de la SNCFR, roagă-te
  • probabil, dacă linia este electrificată, ai mai multe șanse să primești curent bun
  • dacă nu era un Mac, probabil se ardea și laptop-ul; încărcătorul de Mac conține magie care protejează calculatorul de șocuri electrice
  • reclamație la SNCFR se poate face, dar e greu de demonstrat că s-a întîmplat acolo și atunci
  • ANPC este numai în caz că nu se rezolvă nimic pe cale amiabilă

Evident, nu urăsc pe nimeni în urma acestei întîmplări. A fost un accident. Nu voi mai băga vreun ștecăr într-o priză SNCFR dacă nu voi fi sigur că e curent bun acolo. Le voi scrie celor de la SNCFR, dar nu am speranțe că voi primi răspuns. Nu-i urăsc nici din această cauză, pentru că este o companie de stat învechită, este normal să nu funcționeze comunicarea sau să funcționeze defectuos serviciile de bază pe care ei le oferă: biletele online, curățenia în vagoane, cerștoria și evaziunea fiscală în trenuri etc.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

10 gânduri despre “Curentul electric malefic din vagoanele SNCFR arde încărcătorul laptop-ului

  • gadjodillo

    Am făcut cîteva reclamaţii, de-a lungul anilor, pe tema prizelor… N-am primit nici un răspuns pînă acum. Singurul răspuns primit a fost de la reclamaţia făcută unui controlor care fuma într-un vagon cu aer condiţionat (şi fumam toţi cu el, pe cale de consecinţă). Răspunsul: am verificat noi, controlorul X nu este fumător :D

    • George Hari Popescu Autor articol

      Este firesc să nu primești răspuns, după cum spuneam. Din momentul în care accepți că așa funcționează o societate comercială națională de stat, vei fi mult mai liniștită.

    • George Hari Popescu Autor articol

      Ai uitat de Poșta Română, privatizarea acolo e un mit. Apoi, dacă se privatizează SNCFR, o să vină patronul a doua zi cu vagoane moderne? Pe naiba.

  • gadjodillo

    Din experienţa tuturor privatizărilor, patronul are următoarele ţinte:

    – să-i fie iertate companiei toate datoriile la stat
    – si-i fie permis să se joace cum vrea cu preţurile şi tarifele
    – să obţină subvenţii la materia primă
    – să exploateze infrastructura creată de alţii şi obţinută de el pe mai-nimic
    – să nu modernizeze nimic

    şi

    – să fie scutit pe cît posibil de plata impozitelor şi datoriilor la stat. Dacă se poate, să le negocieze.

  • krossfire

    “dacă nu era un Mac, probabil se ardea și laptop-ul; încărcătorul de Mac conține magie care protejează calculatorul de șocuri electrice” – Nici pe departe. Absolut toate laptopurile si incarcatoarele de laptop au protectii de gen (exceptand clonele chinezesti foarte ieftine). Ba, daca era un laptop de gaming mai puternic, existau sanse sa nu se arda :P

    • George Hari Popescu Autor articol

      Știu, știu, tu dai mai puțin la întreținere. Asta e scena pălăriei din “Titanic Vals” de Mușatescu.

      • Ludmila

        Tare asta! :)

        By the way, anul acesta am patit-o si eu intr-un hotel celebru din Moscova, unde mi-a bubuit incarcatorul in priza care mergea doar cand vroia ea. Adio incarcator, adio laptop (care oricum era unul f vechi, dar imprumutat).

        Oare acolo ce fel de invertor or fi folosit?