TEATRU Masculin/Feminin de Lia Bugnar (cu Marius Manole)


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)

„Masculin/Feminin“ este un spectacol care oscilează între cele două sexe, cu tot ce presupune acest lucru: trăsăturile esențiale ale fiecăruia, conflictele inerente dintre ele, dorința fiecăruia de a domina și mai ales Masculin Feminin - Marius Manoletransformarea dintr-un sex în altul.

Piesa este ca element central dorința lui Adam de a deveni femeie, moment care coincide cu cel în care Eva îi dă vestea că este însărcinată. Este punctul de pornire pentru o lungă serie de reflecții despre ce înseamnă să fii bărbat sau femeie, responsabilitatea de părinte, influența amintirilor reprimate din copilărie asupra dezvoltării adultului.

O piesă pentru toți din familie

Lia Bugnar a creat un text accesibil unui public care vine la teatru ca să se simtă bine, dar și să plece cu unele întrebări în minte. Acestui public îi sunt la îndemînă personajele adjuvante imaginare: copiii nenăscuți (și apoi născuți) și partea masculină a lui Adam transformat în femeie în partea a doua a piesei. Aceste personaje sunt cele care explică, se adresează publicului, dau răspunsuri și fac glume.

Marius Manole este credibil în rolul unui soț angoasat, preocupat încă din adolescență să-și schimbe sexul, dar scenele de confruntare cu Eva, soția lui, puteau fi duse un pic mai sus, pentru a accentua și mai mult tensiunea dintre cei doi. În schimb, monologul Theodorei Stanciu (Adam femeie) este închegat, circular (pornește și se termină cu problema puțin remarcată în general a ciorapilor femeilor), amuzant și emoționant.

Laura Creț este o soție verosimilă și reușește să adauge nuanțe texului Liei Bugnar, de altfel lipsit de referințe culturale proxime (în afară de un Google amintit la un moment dat, nimic nu pare să ofere indicii despre timp și spațiu). Ilinca Manolache a jucat cu aceeași dezinvoltură pe care am remarcat-o și în „Casa cu pisici“ de la Teatrul Foarte Mic.

Femeia cu un fir dus la ciorap devine o subfemeie.

În loc să te lași dracului iubit, tu te ocupi de ura ta pentru tine.

A doua șansă e doar felul universului de a-ți arăta că se poate și mai rău.

În rolul bebelușului masculin, spectatorii l-au așteptat pe scena din Buzău pe Andrei Aradits, dar l-au apreciat pe Anghel Damian, un tînăr actor cu replici iuți, într-un rol asemănător cu cel al unui menestrel din poveștile medievale.

Piesa pare o comedie amară, dar capătă pe parcurs accente de dramă familială profundă. Scriitoarea regizoare a adus la un loc iubirile dureroase, deciziile care schimbă însăși ființa personajelor (mai ales pe cea a lui Adam), scenele violente sau sexuale din copilărie. Luată pe de-a-ntregul, piesa nu este un reper față de care să se situeze spectatorul tipic de teatru din provincie, dar pe bucăți este vorba despre un spectacol intens, de recomandat tuturor vîrstelor dar mai ales tinerilor.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.