(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 2 min)
Îmi place să caut și să adun în fiecare an reclame de Crăciun pe Youtube pentru că vreau să văd cum evoluează creativitatea și moravurile, cum se schimbă stereotipurile, cum îi influențează tehnologia pe „creativi”.
Anul ăsta, am adunat pînă acum vreo 180 de reclame din întreaga lume. Chiar din toată lumea, pentru că avem acolo și creații din Rusia, Cehia, Irlanda, Japonia etc. Sunt și cîteva românești, dar aici selecția a fost riguroasă, pentru că nu se poate spune că publicitatea românească excelează.
Iată playlist-ul:
Dacă însă nu aveți prea mult timp, vă atrag atenția asupra cîtorva creații mai deosebite.
Viral: pisici
Preferata mea este reclama în care o mulțime de pisici dărîmă un frumos decor de Crăciun. Sigur că este regizată, dar am ales-o și pentru că nu poți da greș cu o reclamă în care apar pisicile, starurile Internetului.
Sterotip: singurătatea
De obicei, personajul este un bătrînel care petrece singur Crăciunul. Anul trecut, John Lewis a dat lovitura cu o asemenea reclamă. De data aceasta, Apple l-a ales pe monstrul lui Frankenstein. În aceeași notă, reclama Glade.
CSR: cumpătarea
Marile companii producătoare de tehnologie ne îndeamnă să lăsăm deoparte tehnologia de sărbători și să stăm cu cei dragi. Marile companii care vînd energie fosilă ne îndeamnă să trecem pe cea solară. Hm, disonanță cognitivă?
Bio: mîncare
Ca și anul trecut, supermarketurile care vînd congelături se dau bio; companiile care cumpără în neștire alimente pe care oamenii le cumpără ca să le arunce arată că sunt responsabile cu mediul. Evident, curcanii zburdă pe cîmpii și sunt fericiți că ajung la cuptor.
Și ar mai fi multe lucruri de observat în playlist-ul de mai sus. Sau mai bine nu observăm nimic și ne punem pe privit reclame, pentru că sunt bune într-o pauză de lucru sau cînd nu mai ai idei de filme.