Raportul NetChildrenGoMobile: copiii români sunt avansați digital


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

La lansarea raportului cercetării NetChildrenGoMobile în România*, organizată de Institutul de Sociologie în parteneriat cu Mediawise Society, la Casa Academiei, au participat vreo 15 persoane din diverse domenii. Întrebările și discuțiile de după prezentarea raportului chiar au fost informative și au constituit un schimb de idei consistent.

În România, datele au fost colectate în perioada mai – iulie 2013 și au cuprins, la fel ca în fiecare țară, un eșantion reprezentativ național de aproximativ 500 de copii cu vârste între 9-16 ani, utilizatori de Internet.

Constatări rapide:

  • 6 din 10 copii din România accesează zilnic Internetul din camera proprie, în timp ce unul din trei nu accesează niciodată sau aproape niciodată Internetul din intimitatea camerei
  • cei care accesează zilnic Internetul de acasă, dar dintr-un spațiu comun reprezintă 40% (față de 60% la nivelul celor 7 țări participante la cercetare)
  • 11% dintre copiii din România accesează Internetul zilnic la școală, față de o medie europeană (la nivelul celor 7 țări participante în proiect) de 21%
  • aproape jumătate (47%) declară că nu accesează niciodată sau aproape niciodată Internetul când sunt la școală

Raportul este stufos, îl puteți parcurge (fișier PDF) dacă aveți răgaz. Mi-a atras atenția un fragment care vorbește puțin despre “cultura dormitorului”, ca spațiu locuit de copil:

Pentru aproape toate dispozitivele avute în vedere, ca spațiu predilect al folosirii lor zilnice apare dormitorul copiilor, ceea ce confirmă existența ‘culturii dormitorului’ (Livingstone & Bovill, 2001). Aceasta presupune transformarea dormitorului, prin dotarea acestuia cu media diverse și multiple, într-un ‘spațiu total’ în care copilul își petrece cea mai mare parte din timpul liber, nu pentru că este ‘alungat’ din spațiile comune ale casei sau din dormitorul părinților, ci pentru că îl asociază cu un spațiu personal, în care este liber să-și creeze și să-și exprime identitatea, departe de ochiul critic al părinților și, uneori, de normele sociale. Deși de cele mai multe ori interzis părinților, acest spațiu este deschis, via media – în special prin Internet și Internet mobil (e.g. WatsApp, SnapChat) –, cercului de prieteni și uneori chiar necunoscuților.

Iată cîteva statistici edificatoare din cadrul raportului:

 

 

 

De la discuția de după prezentarea de la lansarea raportului, am reținut cîteva idei:

  • există prea puțină educație media în școli, domeniul e aproape inexistent; mass-media sunt tot mai prezente în viața noastră
  • un proiect precum Mediawise Society își propune să explice cum sunt construite mesajele din mass-media, cum trebuie percepute, cum se realizează manipularea, cum ne putem feri de intruziunea în viața privată, cum se schimbă relațiile sociale datorită Internetului etc.; în acest moment, Mediawise dorește să organizeze ateliere de 2-3 ore și caută instructori care știu să promoveze învățarea reciprocă (peer learning); MediaWise adună resurse și le dă mai departe, pentru a crea un nucleu care să popularizeze și să dezvolte educația media
  • folosirea Internetului înseamnă mai mult decît acces, implicațiile sunt mai profunde
  • părinții nu știu cum să vorbească cu copiii despre activitatea pe Internet și social media, iar copiii au uneori întrebări referitoare la acest domeniu
  • le permitem elevilor cu telefoane mobile în clasă?; smartphone-urile le sunt parte din viața lor; cum procedăm: îi lăsăm pe profesori să se adapteze la societatea modernă sau trebuie o uniformizare forțată de către minister?

Cercetarea Net Children Go Mobile a cuprins șapte țări europene:

  1. Belgia
  2. Danemarca
  3. Irlanda
  4. Italia
  5. Marea Britanie
  6. Portugalia
  7. România

În aceste țări, au fost efectuate anchete cantitative pe eșantioane reprezentative la nivel național. Acestora li s-au adăugat în faza a doua a cercetării calitative Germania și Spania. Institutul de Sociologie a coordonat cercetarea din România.


Velicu, A., Mascheroni, G. și Ólafsson, K. (2014). Riscuri și oportunități în folosirea internetului mobil de către copiii din România. Raportul proiectului Net Children Go Mobile. București: Ars Docendi.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.