(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)
Al 7-lea marș al bicicliștilor, din seria „Oraș pentru Oameni”, a scos din nou în stradă mii de bucureșteni. Nici până în acest moment administrația nu a facut vreun pas care să lase senzația că și-ar dori să se implice în rezolvarea problemelor protestatarilor, așa cum au fost enunțate în declarațiile depuse în vara anului 2013 la Primăria București:
- încurajarea transportului motorizat, în timp ce oraşul este cea mai poluată capitală europeană;
- neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră;
- lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii;
- menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate pentru pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete;
- neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.
Vestea bună vine din zona specialiștilor.
De un an de zile, o echipă de experți români și străini a început să lucreze la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov. Este un proiect impus la nivelul Uniunii Europene: administrațiile orașelor care vor să obțină finanțări europene în domeniul transportului sunt obligate sa realizeze și să respecte un astfel de plan. Până acum, 17 orașe din România au început sa lucreze pentru a îndeplini această condiție. Din păcate, niciuna dintre administrațiile implicate nu au respectat principiul de bază al realizării unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă:
informarea și implicarea cetățenilor.
Dintre cele 17 municipalități, s-a remarcat Primăria Municipiului București, singura care n-a transmis nici măcar un comunicat către presă prin care să anunțe acest proiect important pentru oraș.
Mobilitate zero
În ultimii 25 de ani, administrațiile din București nu au respectat nicio strategie elaborată de specialiști. Întotdeauna opiniile primarilor au avut prioritate și, cu sprijinul partidelor politice, strategiile au fost aruncate la coșul de gunoi și înlocuite cu gogoși electorale. Dar efectele nu au mai putut fi cosmetizate cu afișe colorate, mici și bere.
În perioada 2007-2013, Capitala avea o poluare cu pulberi în suspensie de aproape 4 ori mai mare decat maximumul admis, fiind cel mai poluat oraș dintre cele analizate. Acest lucru a determinat Comisia Europeană să înceapă procedurile de infringement, deoarece se consideră că administrația din București nu a luat măsurile necesare pentru protejarea bucureștenilor. Cu fiecare respirație, sănătatea a două milioane de oameni este pusă în pericol. Medicii spun că 6-7 mii de oameni mor anual din cauza poluării din București. Prin comparație, în 2014, în București au murit 61 de persoane din cauza accidentelor rutiere.
Textul integral scris de Marian Ivan – membru fondator OPTAR este la Bicla.ro.