(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)
Acum câteva zile, v-am provocat aici la un test de cunoștințe despre drepturile și responsabilitățile clienților și magazinelor online. La quiz-ul publicat pe acest blog și la TRUSTED.ro, au răspuns 171 de vizitatori. Au fost 10 întrebări și fiecare răspuns corect a fost recompensat cu 1 punct. O singură persoană a răspuns corect la toate cele 10 întrebări.
Testul este în continuare valabil. Până în 21 octombrie, media generală pe toate răspunsurile primite prin cele două blog-uri a fost de 5,64. Iată distribuția notelor:
Întrebările la care s-a răspuns greșit cel mai frecvent au fost 3, 7 și 8. Iată care au fost acestea:
Întrebarea 3: În cât timp ai dreptul să returnezi un produs comandat online?
În legea veche, era prevăzut termenul de 10 zile lucrătoare, dar OUG 34/2014 prevede 14 zile calendaristice. Termenul în care se poate exercita dreptul de retragere nu trebuie confundat cu termenul de garanție de conformitate sau cu cel de garanție comercială. Cu unele excepții, clientul poate returna orice produs în cele 14 zile, de la data primirii produsului.
Întrebarea 7: Cât este valabilă garanția legală de conformitate?
Garanția legală de conformitate nu trebuie confundată cu garanția comercială. Prima este obligatorie prin lege, a doua este opțională și poate fi oferită de magazin. Informațiile obligatorii privind garanția legală de conformitate, care trebuie să existe pe site-ul magazinului, sunt prevăzute de art. 4 – pct. 1 lit. e din OUG 34/2014 și de art. 5-14 din Legea nr. 449/2003. Garanția legală de conformitate este de doi ani de la data cumpărării. În primele 6 luni de la cumpărare, consumatorul nu trebuie să dovedească neconformitatea, se consideră că aceasta a existat la data cumpărării. Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformităţii va trebui dovedită de consumator.
Întrebarea 8: Magazinul online nu are pe site informațiile despre dreptul de retragere. În cât timp ai dreptul să returnezi un produs?
OUG 34/2014 precizează că, dacă magazinul nu are pe site informațiile legale despre retur, clientul poate returna produsul într-un an. Practic, dacă nu a fost informat corect despre dreptul de returnare, se presupune că un client are dreptul să folosească produsul timp de maximum 12 luni și apoi să-l returneze (desigur, se aplică limitările privind gradul de uzură al produsului). Cum se dovedește acest lucru? În mai multe moduri. De exemplu, noi la TRUSTED oferim magazinelor atestate ștampilarea lunară digitală a documentelor online care conțin termenii și condițiile. Verificați acest lucru din pop-up-ul cu informații despre magazin, care se declanșează apăsând pe logo-ul TRUSTED atunci când vizitați un magazin atestat de noi.
Vă mulțumim că ați completat testul nostru! Dacă doriți să vă verificați cunoștințele, iată testul mai jos.
Rezumat chestionar
0 din 10 întrebări finalizate
Întrebări:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Informații
Hai să vedem cât de bine știi ce drepturi și responsabilități ai atunci când cumperi produse de pe un site din România! Succes!
Ai finalizat deja chestionarul mai înainte. De aceea nu-l poți relua.
Chestionarul se încărcă...
Trebuie să te autentifici sau să te înregistrezi pentru a începe chestionarul.
Trebuie să termini următorul chestionar pentru a începe acest chestionar:
Rezultate
0 din 10 întrebări au răspunsuri corecte
Durată de răspuns:
Timpul a trecut
Ai obținut 0 din 0 de puncte posibile, (0)
Scor mediu |
|
Scorul tău |
|
Categorii
- Fără categorie 0%
-
Felicitări pentru rezultatul obținut!
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Cu răspuns
- Reia
-
Întrebarea 1 din 10
1. Întrebare
Ai dreptul să returnezi un produs comandat de la un magazin online?
Corect
Incorect
-
Întrebarea 2 din 10
2. Întrebare
Ai dreptul să returnezi un produs comandat online dar ridicat de la sediul magazinului?
Corect
Chiar dacă ai ridicat produsul de la sediu, contractul de vânzare-cumpărare a fost încheiat online (la distanță), deci se aplică OUG 34/2014.
Incorect
Chiar dacă ai ridicat produsul de la sediu, contractul de vânzare-cumpărare a fost încheiat online (la distanță), deci se aplică OUG 34/2014.
-
Întrebarea 3 din 10
3. Întrebare
În cât timp ai dreptul să returnezi un produs comandat online?
Corect
În legea veche, era prevăzut termenul de 10 zile lucrătoare, dar OUG 34/2014 prevede 14 zile calendaristice.
Incorect
În legea veche, era prevăzut termenul de 10 zile lucrătoare, dar OUG 34/2014 prevede 14 zile calendaristice.
-
Întrebarea 4 din 10
4. Întrebare
De când se contorizează termenul de retragere (returul produsului)?
Corect
Incorect
-
Întrebarea 5 din 10
5. Întrebare
Potrivit legii, trebuie să returnezi produsul în ambalajul original?
Corect
OUG 34/2014 precizează că magazinul online nu are voie să descurajeze dreptul clientului de a returna produsul. Ambalajul original poate fi considerat o constrângere pentru consumator.
Incorect
OUG 34/2014 precizează că magazinul online nu are voie să descurajeze dreptul clientului de a returna produsul. Ambalajul original poate fi considerat o constrângere pentru consumator.
-
Întrebarea 6 din 10
6. Întrebare
La returnarea produsului, ce fel de serviciu poștal poți folosi?
Corect
Legea nu obligă clientul să folosească același serviciu de expediție ca la primirea comenzii.
Incorect
Legea nu obligă clientul să folosească același serviciu de expediție ca la primirea comenzii.
-
Întrebarea 7 din 10
7. Întrebare
Cât este valabilă garanția legală de conformitate?
Corect
Garanția legală de conformitate nu trebuie confundată cu garanția comercială. Prima este obligatorie prin lege, a doua este opțională și poate fi oferită de magazin.
Incorect
Garanția legală de conformitate nu trebuie confundată cu garanția comercială. Prima este obligatorie prin lege, a doua este opțională și poate fi oferită de magazin.
-
Întrebarea 8 din 10
8. Întrebare
Magazinul online nu are pe site informațiile despre dreptul de retragere. În cât timp ai dreptul să returnezi un produs?
Corect
OUG 34/2014 precizează că, dacă magazinul nu are pe site informațiile legale despre retur, clientul poate returna produsul într-un an.
Incorect
OUG 34/2014 precizează că, dacă magazinul nu are pe site informațiile legale despre retur, clientul poate returna produsul într-un an.
-
Întrebarea 9 din 10
9. Întrebare
Magazinul online operat de o firmă din România nu are pe site termenii și condițiile în limba română. Este legal?
Corect
OUG 34/2014 precizează că magazinul online trebuie să aibă pe site informațiile legale în limba română. Opțional, le poate avea și în alte limbi.
Incorect
OUG 34/2014 precizează că magazinul online trebuie să aibă pe site informațiile legale în limba română. Opțional, le poate avea și în alte limbi.
-
Întrebarea 10 din 10
10. Întrebare
Magazinul online de la care ai comandat are datele tale personale și le folosește numai în scopuri contabile. Este obligat magazinul să se notifice la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP)?
Corect
Magazinele online din România care colectează date personale și în alte scopuri decât cele contabile (de exemplu, pentru a trimite un newsletter cu oferte comerciale) trebuie să se notifice la ANSPDCP.
Incorect
Magazinele online din România care colectează date personale și în alte scopuri decât cele contabile (de exemplu, pentru a trimite un newsletter cu oferte comerciale) trebuie să se notifice la ANSPDCP.
- Stăm bine cu e-commerce-ul! 97% dintre clienții online ar recomanda și altora magazinele de la care au cumpărat
- E-COMMERCE Cum verific un site de turism care vinde online bilete și sejururi
- E-COMMERCE Încă o lege favorabilă clienților online: la retur, nu este obligatoriu ambalajul original
- E-COMMERCE Test: Faci shopping online, dar știi ce faci?