E-COMMERCE Încă o lege favorabilă clienților online: la retur, nu este obligatoriu ambalajul original


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 3 min)

Dacă ai cumpărat măcar o dată online, sigur ai văzut această precizare undeva pe site-ul respectiv, fie în pagina de Termeni și condiții, fie în cea despre condițiile de retur: „produsul se eticheta ambalajreturnează numai în ambalajul original”. Până acum, această prevedere era ilegală doar conform interpretării legislației și prin practica Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). În 30 octombrie 2015, un nou act normativ a intrat în vigoare: acum nu doar că lucrurile sunt mai clare, ci și se prevăd amenzi semnificative dacă magazinele vor cere ambalajul original înapoi.

Ce spune OUG 34/2014

Cea mai nouă prevedere legală din comerțul electronic – OUG 34/2014 – nu vorbește despre ambalajul original al produsului. În schimb, această lege le interzice comercianților să impună condiții care ar putea descuraja clientul să-și exercite dreptul de retragere din contract (returnarea produsului). Mai exact, legea permite comerciantului să scadă o parte din suma returnată clientului, dacă acesta a manipulat greșit produsul, dar nu atât de mult încât cumpărătorul să fie înclinat să renunțe la returnare:

„Utilizatorul final este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor și funcționării produselor. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru utilizatorul final în a-și exercita dreptul de retragere.”

Cu alte cuvinte, utilizatorul final are dreptul să rupă ambalajul, chiar și sigiliul, pentru a putea testa produsul.

Noile prevederi legale

Iată însă că, potrivit noii Legi 249/2015, lucrurile sunt tranșate:

„Art. 16, punctul 8 – Se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului.”

Legea se adresează mai mult companiilor producătoare de ambalaje, dar articolul 16 este în mod clar adresat magazinelor și este complet în favoarea cumpărătorilor online și offline. Citiți mai multe despre lege la Hotnews.ro sau consultați textul integral al actului normativ.

Atenție mare! Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 15.000 la 25.000 de lei. Din punctul de vedere al cumpărătorului căruia i se refuză returul cu motivul că nu mai are ambalajul original, procedura este simplă: el va depune o reclamație la ANPC. Plângerea se poate depune online, pe site-ul instituției guvernamentale. În acest caz, în acest moment ANPC poate nu numai să oblige magazinul să accepte returul, dar va putea și se aplice amenda mai sus amintită.

(Text publicat inițial pe blog-ul TRUSTED)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.