CARTE Comunicare publicitară. Retrospective – Costin Popescu


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Costin mi-a cerut la un moment dat părerea despre copyright-ul asupra unor imagini. Urma să le folosească într-o viitoare carte despre publicitate. Știa teoria despre drepturile de autor din România, SUA și încă vreo cîteva alte țări, dar voia să fie sigur. Cînd i-am sugerat să folosească reproduceri după reclame licențiate prin Creative Commons, un întreg univers i s-a înfățișat! Din discuții, a reieșit că-și poate ilustra cartea aproape integral prin imagini cu licență deschisă.

Cine-l cunoaște pe Costin Popescu știe că este o persoană extrem de meticuloasă, atentă la detalii, care nu face compromisuri de la calitate. Așa se dovedește și în calitate de autor al cărții “Comunicare publicitară. Retrospective”. Iar cine-l cunoaște pe Costin și din postura de fost profesor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării și acum la Facultatea de Litere știe că el are întotdeauna așteptări mari de la studenții săi, pentru că pur și simplu nu poate gira proiecte în care să nu creadă.

O carte panoramică despre creația publicitară

Acest volum nu este un manual tipic. Cartea are structura și o parte de conținut specifice creației didactice, dar este, în cea mai mare parte, o evocare a traseului publicității de la începutul secolului al XX-lea pînă aproape de zilele noastre. Este o lucrare care te trece cu eleganță prin marketing și agenții, suporturi și prevederi legislative, campanii și formate, ajungînd chiar și la enunțuri publicitare.

Costin Popescu face aici o cercetare a comunicării publicitare, fără a se limita la tehnicalități, ci abordînd cu imbold diversele construcții teoretice inspirate de publicitate. Fără să dezvălui mare lucru despre cartea pe care o pregătește Costin acum, voi spune că și amatorii de fotografie și compoziție vor fi încîntați să citească aici comparațiile erudite ale autorului.

Ziceam că nu este un manual tradițional. Dar studentul interesat va găsi un suport solid pentru studiile sale de comunicare, deoarece volumul trece peste marile curente din publicitate, evocă mediul socio-cultural al diverselor campanii, face deosebirea dintre formatele vechi sau chiar abandonate și cele actuale.

Pe parcursul lecturii, am observat cît de ciclic s-au întîmplat lucrurile în publicitatea din lume, indiferent de moravuri și de inovații tehnologice. Spre exemplu, aceeași sufocare cu panouri observată în marile orașe la începutul secolului trecut o resimt acum, în Capitală și în alte orașe vizitate. Pe de altă parte, este interesant de remarcat cum studiile medicale și științifice au influențat lumea publicității – vezi numai modul în care erau promovate inițial țigările și cum sunt ele acum mai curînd ascunse, blamate.

Dar unul din meritele de bază ale volumului lui Costin Popescu este că te duce dincolo de aparențele industriei publicității, ajungînd la psihologie, estetică și uneori chiar filosofie.

Distincția, cît se poate de curentă în literatura de specialitate, între latura practic-utilitară și latura simbolică a produselor – un automobil te duce repede și sigur dintr-un loc în altul și stîrnește reverii despre atotputernicie sau dragoste – a fost plasată de Sut Jhally într-un context mai larg: fetișismul mărfii. Autorul american a arătate că avem de cîștigat în înțelegerea distincției practic-utilitar / simbolic dacă pornim de la explicația dată de Karl Marx proceselor acoperite de faimoasa sintagmă.

Dincolo de rigoarea științifică necesară unei lucrări academice, această carte este agreabilă prin faptul că oferă o mulțime de exemple grafice (ba chiar autorul a și descris textual reclame sau a creat propriile reclame, acolo unde copyright-ul a fost chiar necruțător în privința reproducerii) și amintește tot felul de campanii publicitare de care sigur ai auzit. Este o carte indicată în primul rînd studenților la comunicare, celor care lucrează în industria publicității, jurnaliștilor și celor pasionați de imagine în general.

“Comunicare publicitară. Retrospective” de Costin Popescu, 2018, Editura Universității din București, 400 de pagini

Cumpărați cartea de la:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.