De ce e mereu aglomerat pe străzile din București: încercări de explicații


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 6 min)

Parcă pînă anul trecut, erau două momente zilnice cînd traficul în Capitală chiar era infernal: dimineața – de pe la 6:30 pînă pe la 9:30, pînă ajungea lumea pe la job-uri și seara, în jurul orei 18, cînd se întorcea. Constat acum că e tot timpul aglomerat, indiferent de oră. Ba mai mult, transportul în comun e tot mai insuportabil – probabil ați văzut fotografii de la metrou, în care oamenii sunt înghesuiți ca sardinele și cei care ies din vagoane nu pot înainta pe peron din cauza celor care așteaptă să urce și invers.

Care ar putea fi explicațiile?

Programul de lucru schimbat

Ne-am rafinat și noi, mai ales datorită apariției corporațiilor în țară. Așa că nu mai începem lucrul cu noaptea în cap, unii încep chiar la 10 sau mai tîrziu. Valul celor care trebuie să ajungă la job la 8 sau 9 este urmat de cel al angajaților care încep mai tîrziu. 

Sunt firme care combină lucrul de acasă cu lucrul de la birou. Iar cei care lucrează de acasă să nu credeți că stau lipiți de laptop, ci mai ies din casă la un magazin sau o cafenea. Orele în care era ceva mai liber în oraș sunt acum cele în care ies angajații part-time sau cei care lucrează de la distanță.

Studenții hălăduiesc zilnic

Zecile de mii de studenți din București se freacă pe drumuri zilnic, la cele mai diverse ore. Au orare diferite, mulți dintre ei chiulesc, unii sunt angajați. Spre deosebire de elevii din învățămîntul preuniversitar, studenții au programe atipice. Iar cînd pleacă vinerea spre orașele lor de baștină, să te ferească Dzeu de ieșit în oraș sau, și mai rău, să ai de luat un tren din Gara de Nord (după cum se știe, studenții merg gratis cu trenul, din mila pesedistă).

Voucher-ul pentru bicicletă n-a funcționat

Problema este că bucureștenii nu percep bicicleta ca mijloc de transport uzual, zilnic, de acasă la serviciu și înapoi. Bicicleta este încă văzută ca un mijloc de divertisment de weekend. Bucureștenii și-au luat vouchere de Firea, au cumpărat biciclete și ies cu ele din an în Paște, nu zilnic.

Pe de altă parte, bicicleta pare imposibil de folosit atunci cînd plouă, e vînt sau dă o ninsoare slabă. Ca dovadă, și Pegas a băgat la hibernare bicicletele din programul de închiriat pe stradă Ape Rider

Puținii bucureșteni care merg zilnic cu bicicleta sunt experimentați, știu să se strecoare printre mașini și cunosc cele mai bune rute pentru transport pe două roți. Asta nu înseamnă că nu sunt șicanați de șoferi în trafic, după cum arată unele povești din grupul Bicicliști urbani.

Terminalul multimodal Străulești nu funcționează

Ideea era ca omul să ia metroul pînă la Străulești și de acolo să continue cu mașina lăsată în parcare. La întoarcere, să lase iar mașina și să ia metroul spre casă.

Nu funcționează pentru că românii nu vor cu niciun chip să dea bani pe parcare. Șoferii nu înțeleg că automobilul înseamnă o responsabilitate și că trebuie să ai asigurat un loc de parcare oriunde ai merge cu ea prin oraș. Taxa de parcare de 1 leu pe oră înseamnă cel puțin 8 lei pe zi = 40 de lei pe săptămînă = 160 de lei pe lună. Nu e foarte mult, dar la asta se adaugă cei 70 de lei dați pe abonamentul la metrou, deci ajungem la 230 de lei.

Așa că bucureșteanul preferă să facă un plin de benzină sau motorină și să stea cu mașina în trafic.

Omul și mașina, omul și mașina…

Mă uit și eu pe străzi, dimineața și seara, cînd merg pe jos spre birou și văd că în majoritatea mașinilor este doar șoferul.

Străinii au găsit aici tot felul de soluții. Cea mai simplă este ca vecinii din bloc să se asocieze și în fiecare zi unul dintre ei să fie șofer pentru alți 4 vecini. Se economisesc astfel bani, timp, nervi. Sau invers, la birou, un angajat să întrebe cine mai stă în același cartier sau zonă cu el și să mai ia vreo 3-4 oameni în mașină.

Aici a avut madam Firea ideea de a acorda niște vouchere pentru car sharing, dar proiectul a fost respins de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Prin acest proiect, ar fi fost decontat combustibilul folosit de cetăţeni până la valoarea de 500 de lei pe lună, dacă mai multe persoane foloseau în comun un autoturism. N-am citit proiectul, dar nu-mi închipui cum ar fi putut fi implementat, adică în ce fel cetățeanul ar fi demonstrat că a mai luat cu el în mașină alți pasageri.


Mi-e teamă că lucrurile se vor înrăutăți. E bine că s-au dezvoltat centre de afaceri în Iași, Cluj și Timișoara, dar majoritatea oamenilor tot la București vor veni pentru posturi mai bune plătite, vizibilitate mai mare și mai multe posibilități de distracție. Deci și mai mulți oameni în oraș, pe străzi, la metrou, la orice oră a zilei… O inundație socială de care nu mai poți scăpa, indiferent în ce cartier ai locui.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.