(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)
Cu mîna pe inimă vă spun că-mi place foarte mult compania Tarom! Nu spun asta pentru că am fost invitat azi la Ziua Porţilor Deschise a acestei companii aeriene.
Mai mulţi specialişti ne-au povestit o mulţime de lucruri despre ce se întîmplă înaintea zborului şi după acesta. Lucruri despre care noi, ca pasageri, nu avem habar. O întreagă armată de oameni este preocupată de integritatea avionului şi de asigurarea standardelor de zbor.
Pe bune, m-am simţit foarte bine alături de aceşti oameni bine pregătiţi, educaţi şi extrem de politicoşi.
Mi-a rămas în minte ce a spus Dan Logan, şeful întreţinerii de linie de la Tarom:
Cînd venim la serviciu, nu simţim că lucrăm în România, pentru că respectăm standardele care se respectă peste tot pe planetă.
Programul zilei
Directorul de zbor Emil Dobrovolschi (am zburat cu el de cel puţin două ori) ne-a spus desfăşurătorul şi ne-a făcut un mic tur al birourilor Tarom de la etajul 2 al clădirii principale. Am trecut prin camera hărţilor şi a manualelor, am asistst la briefing, am continuat cu inspectarea aeronavei, am ajuns în hangar şi am terminat vizita în salonul de protocol.
Am început la 10 şi am terminat la 18, cît o zi de lucru. Au fost cîteva proceduri de securitate greoaie, care ţin de poliţie însă, nu de compania aeriană. Am fost un grup numeros şi vesel, deci aşteptările pe holuri şi pe platformă (uneori lungi) au fost amuzante şi deloc plictisitoare.
[nggallery id=27]
Cu ce am rămas
Am fost bombardat cu informaţii, am învăţat multe lucruri şi mi s-au elucidat unele mistere despre zborul cu avionul şi lucrul pe un aeroport. Iată cîteva idei, cu bumbişori:
- Hărţile sunt actualizate săptămînal. Fiecare schimbare trebuie semnalată, pentru a fi retipărite hărţile care merg apoi în toată lumea, la companiile aeriene.
- La briefing, se urmează un checklist strict (de altfel, există cîte un checklist în multe situaţii). Tot acolo, se stabileşte cine e la manşă dintre cei doi piloţi.
- Pilotul controlează temperatura din cabină, nu însoţitorii de zbor.
- Toate sistemele unui avion sunt redundante.
- Tarom are profit destul de mare din mentenanţa pe care o prestează pentru alte companii.
- Există de vreo doi ani un plan de uniformizare a flotei companiei. Acum sunt avioane de toate tipurile: Boeing, Airbus, Fokker etc.
- Tarom are certificare IOSA, ceea ce înseamnă standarde foarte ridicate. De exemplu, pneurile sunt schimbate la prima pînză, nu la a treia, cum au standardul alte companii.
Am înţeles că există o mare nemulţumire a companiei în ceea ce priveşte reflectarea în presă a incidentelor: exagerarea unor evenimente care sunt ridicate la rang de „aterizare forţată” sau „aterizare de urgenţă”. Azi ni s-a explicat că pot apărea multe întîrzieri sau amînări din cauză că specialiştii companiei vor să fie siguri că se respectă standardele de securitate. Unele dintre aceste schimbări de plan de zbor sunt percepute greşit de către jurnalişti. Eu cred că şi în acest caz, ca şi în altele, totul ţine de documentare şi de profesionalismul jurnaliştilor respectivi.
A fost zi cu tehnică, cu proceduri, cu standarde, cu multe cifre. Dar mai ales a fost o zi cu mulţi oameni de la Tarom care mi-au plăcut. Îmi voi aminti această zi de fiecare dată cînd voi zbura cu compania naţională aeriană, sunt sigur de asta.
Mult mai multe detalii, la Sorin Rusi, la Alina Constantinescu și la Adrian Ciubotaru. Galeria foto de mai sus este și pe Facebook.
Buna ziua,
Va felicit pentru ca ati impartasit cu noi experienta protilor deschise traita cu Tarom.
Si mie imi place sa zbor cu Tarom, desi de cele mai multe ori am zburat si zbor cu Lufthansa (negasind curse disponibile la Tarom).
Ultima oara cand am fost cu ei, am zburat catre Amsterdam, au fost extraordinari de profesionisti: atenti, amabili, simpatici…etc. Ce m-a surprins foarte placut a fost mancarea calda (foarte rar celelalte companii mai servesc asa ceva) si fiecare detaliu pe care l-am gasit in rolul cu tacamauri („fata de masa”, servetel, tacamuri, servetel umed si punga de deseuri).
Le doresc mult succes in continuare.
Toate cele bune,
Oana
O mica observatie. Tarom nu detine aeronave Fokker. Este corect, detine Boeing si Airbus, dar al treilea producator care a furnizat aeronave catre Tarom este ATR. ATR este detinut de un Joint Venture intre Finmeccanica (Alenia) o companie Italiana si EADS (European Aeronautic Defence and Space Company N.V.) care printre altele detine si Airbus.
Aveţi dreptate. La ATR mă gîndeam, dar ieri s-a tot pomenit Fokker şi mi-a rămas în minte. Flota Tarom-ului este pe site-ul oficial.
am zburat doar cu tarom dar din spusele altora sy auzitele am reiesit ca sunt si vor fi cea mai sigura si amabila companie inca odata felicitari
Mi-ar fi placut sa ne conversam la fata locului :)
Păi eu ce să fac dacă te-ai conversat numai cu Hoinaru…
si experienta din punctul de vedere a unei persoane cu handicap a fost placuta. asistentul din aeroportul otopeni a fost cam „acru”.
dar a fost primul zbor cu avionul si a fost foarte placut. din pacate am zburat doar noaptea.