FILM Roxanne: Urmăriri, muzică și Securitate 1


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Din păcate, n-am putut ajunge la avanpremiera filmului Roxanne, dar mi-a ținut locul Dana Alecu, pe care vă invit să o citiți mai jos. Fotografiile sunt tot ale ei. Parada Film, mulțumesc pentru invitație!

Continuăm seria de filme românești cu nume inspirate din melodii, cu „Roxanne”, debutul în lungmetraj al lui Valentin Hotea. De data aceasta, muzica își face apariția la începutul filmului, printr-un playback la volan făcut de Tavi Ionescu, personajul principal, jucat de Șerban Pavlu. Ritmul melodiei devine și ritmul celor aproximativ 90 de minute de tragicomedie, presărate când nu te aștepți cu câte o „păsărică zburdalnică” sau cu un „ce te uiți ca sfecla în gura vacii?”. Astfel, lungmetrajul lui Vali Hotea se transformă într-un soi de salată „light”, servită rapid, cu toate ingredientele la vedere, în care comunismul e oțetul care dă gustul final.

Doi bărbați și jumătate și o porție de Securitate

Ce face un bărbat la 38 de ani, care stă în chirie cu prietena, se ocupă de DTP și are mama bolnavă de Alzheimer, în 2009? Își cere dosarul de la Securitate, desigur. În speranța că va afla cine l-a pârât Securității, în urmă cu 20 de ani, când a dat o dedicație la Europa Liberă. Astfel descoperă că s-ar putea să aibă un fiu, pentru că Roxana, tipa după care-i ardeau călcâiele în perioada aceea, declarase la interogatoriul comuniștilor că aștepta copilul său.

Din acest moment, Tavi începe să uite de Oana, prietena lui, iar mama, jucată cu o inocență aparte de Valeria Seciu, ajunge să fie scuza perfectă pentru a intra în căminul Roxanei, în persoana Dianei Dumbravă. De aceea, Tavi profită că soțul acesteia, Mihai Călin, în rolul lui Sandu Berescu, e medic și, încercând să găsească un azil pentru mama sa, de fapt intră din ce în ce mai mult în viața cuplului căsătorit. Când îl cunoaște pe Victor, redat de Anghel Damian, și îi descoperă inclinația spre muzica underground, el la rândul său fiind cândva pasionat de genul acesta, simte că între ei doi există o legătură. Deși Roxana îi spune că nu e fiul său, Tavi continuă să-l urmărească pe puștiul de 20 de ani, ba chiar, în încercarea de a se apropia de el, îl lasă să-i conducă mașina și își face cont de Facebook.

Astfel, printre reclame forțate la Borsec, un Pringles aproape lăsat pe o bancă în parc și intervențiile delicioase ale lui Crețu, jucat de Adrian Văncică, Tavi își confirmă bănuielile și, fără să vrea, înlătură aura de „armonie și iubire” în care aparent se scălda familia Berescu. Prin urmare, dăm de un Mihai Călin vulcanic și violent, gata oricând să distrugă totul în jurul său. Din acest moment, regizorul pare că se grăbește să încheie cât mai repede povestea, previzibilă pe alocuri, oferind toate explicațiile pentru orice gest al fiecărui personaj. Spectatorului nu-i mai rămâne decât să privească.

   

Muzică și femei

Filmul, inspirat din viața regizorului, atât la capitolul cu Securitatea, cât și la cel cu Roxana, punctează o situație care oricând poate deveni reală. De aceea actorilor le-a fost atât de ușor să intre în pielea personajelor, încât Șerban Pavlu a declarat că el se regăsește atât în personajul său, cât și în cel al Dianei sau al lui Anghel. În ceea ce privește melodia „Roxanne”, Valentin Hotea a recunoscut că a existat o Roxana și în viața lui, iar melodia a accentuat și pasiunea sa pentru The Police, mai ales că în tinerețe i s-a spus că semăna cu Sting. Mai mult, nu ai cum să treci cu vederea cadrele scurte și gândite până la ultimul detaliu, înlănțuite într-un ritm alert, completate de un sunet impecabil, dovadă clară a experienței în televiziune a regizorului. Nimic nu e în plus sau în minus, încât poți spune că e un film românesc atipic.

În concluzie, „Roxanne” merită gustat, mai ales pentru momente serioase, ușor dramatice, care de fapt stârnesc râsul. Da, e încă un film românesc despre părinți și copii. Dar, datorită jocului actorilor și detaliilor plasate atent de regizor și scenograf, nu vei mai privi cu aceiași ochi o amandină, un pahar de vin alb sau un espresso.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Un gând despre “FILM Roxanne: Urmăriri, muzică și Securitate

  • krossfire

    „dăm de un Mihai Călin vulcanic și violent” – Aici parca ar fi ceva :))

    Altfel…tot Securitatea, tot comunisti? Inteleg ca aici e vorba de un simplu pretext pentru actiune, dar chiar nu se poate sa lasam balta zona sau macar sa-i mai diminuam impactul? Suntem ca gagicile din filmele hollywoodiene care-si amintesc dupa 30 de ani de primul iubit si de prima despartire.