DOCUMENTAR “Social Animals”, despre patima Instagram-ului 2


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Cînd îi auzi pe cei trei adolescenți din film cum vorbesc despre Instagram ca și cum ar fi a doua lor viață, te trec fiorii. Aplicația asta le-a luat mințile, le-a băgat în blender și le-a dat înapoi un amestec de viață socială falsificată, afaceri, succese efemere și dezamăgiri pe bandă.

Documentarul urmărește poveștile a trei instragrammeri de vază din SUA:

@KaylynSlevin

Este prototipul WASP perfect: frumoasă, cool, versată, dar mai ales foarte bogată (tatăl ei are o mulțime de afaceri, din care ies banii necesari întreținerii castelului în care locuiește familia). Sigur, a intrat pe Instagram în joacă, iar peste ceva timp avea propria marcă de haine și colabora cu cele mai cunoscute brand-uri din lume.

@HumzaDeas

Negrul cu venituri modeste a găsit o nișă foarte admirată pe Instagram: fotografii de la înălțimea podurilor din New York, după ascensiuni foarte periculoase. După un timp, a început să colaboreze cu alții pe aceeași nișă și a fost contactat de Adidas, care i-a oferit 10.000 de dolari ca să intre într-o campanie cu Kanye West și alțiu influenceri.

@Emms_Crockett

Este adolescenta americană pansivă, care a avut probleme de bullying în liceu, din cauza fotografiilor de pe Instagram. Lucrurile au devenit atît de serioase la un moment dat, încît a fost nevoită să schimbe liceul. Viața i-a fost afectată de Instagram în cadrul educației sale, în familie și în viața socială.


În timp ce urmăream documentarul, mă uitam pe Instagram ca să verific unele informații și să văd pozele la care făceau referire cei intervievați. În afară de cei 3 protagoniști, mai intervin scurt și alți tineri instagrammeri. Un subiect abordat este cel al mesajelor directe, iar adolescenții se plîngeau că sunt abordați de adulți în vîrstă, care fac aluzii deocheate. În același timp însă, ei nu vedeau nicio problemă în etalarea în exces a trupului și în sexualitatea exacerbată de pe Instagram, în contrast cu viețile personale.

De ce fac ceea ce fac? Pentru că vor să fie parte din gașcă, nu vor să fie marginalizați. Expresia cea mai des întîlnită a fost “stay within the crowd”. Pe de altă parte, prezența în exces pe Instagram și mularea vieții private în așa fel încît să fie material pentru poze în aplicație le-a afectat foarte mult modul de exprimare, cultura, ba chiar i-a împins să-și facă modificări ale înfățișării fizice.

Documentarul are o tentă ascendentă: după prezentări și povești despre modul în care au început să folosească Instagram, se ajunge la subiecte mai complexe, precum modul în care Internetul ne-a afectat viețile și cum ceea ce se numește “stalking” poate duce la relații personale. 

Sunt cîteva momente în care parcă ești un pic tulburat în timpul filmului:

  • cum să nu-ți pui întrebări cînd o tînără spune că-și face poze în bikini cînd e tristă, ca să primească aprecieri?
  • sau cînd tînărul spune că toți din jur vor să reușești, dar, cînd ai ajuns celebru, nimeni nu te mai place?

În plus, ei îi pun pe cei care-i hărțuiesc online pe același palier cu membrii familiei – o tînără spune că i-a blocat pe membrii familiei pe Instagram, pentru că se simțea jenată de aprecierile și comentariile lor.

Documentarul ar fi bun chiar pentru tinerii de azi care folosesc intensiv Instagram-ul. Dacă aveți copii de 16-20 de ani, poate reușiți să vedeți împreună filmul, să le studiați reacțiile și poate la final să și discutați despre el. Asta dacă nu vor sta pe Instagram în loc să vadă cu voi documentarul…


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 gânduri despre “DOCUMENTAR “Social Animals”, despre patima Instagram-ului