CARTE “Ghidul angajării în eCommerce. Tot ce trebuie să știi despre modul de lucru într-un magazin online” de Lavinia Drăgoi (Biberi) și Ciprian Drăgoi


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Cînd Lavinia și Ciprian m-au abordat pentru a-i ajuta cu corectura acestei cărți, m-au întrebat și ce cred despre ideea de a scoate pe piață un fel de dicționar al meseriilor din comerțul electronic. Le-am spus că este o inițiativă inedită, care se poate dovedi utilă mai ales pentru începătorii din domeniu și pentru angajatorii de tip start-up. Cei doi soți au petrecut ceva ani pentru a “bibili” această creație, dar cred că a meritat efortul, pentru că este un volumaș bine gîndit, cu un conținut profesionist și cu o ținută tipografică remarcabilă.

“Fata mea e manager…”

Așa suna un vers dintr-o piesă a trupei Timpuri Noi și continua cu: “Duce firma pîn’ la cer!”. Ironia din cîntec se referea la copiii de bani gata, pe care părinții îi puneau în funcții mari în firmele lor, doar pentru a da un sens vieții lor, chit că progeniturile habar nu aveau de fișa postului.

Îmi amintesc mereu o fază din anii ’90, din perioada cînd înfloriseră buticurile de cartier și toată lumea avea un SRL și se numea “patron”. Ei bine, apăruse moda funcțiilor cu denumiri în limba engleză și un prieten mi-a oferit cartea lui de vizită, pe care trona frumos funcția: “Drive Manager”. Ce credeți că făcea de fapt? Conducea mașina firmei, pentru a-l duce pe șef de colo-colo și a face aprovizionarea!

“Ghidul angajării în eCommerce” își propune, printre altele, să elimine confuziile din acest sector în privința ocupațiilor. De cîte ori n-ai văzut un anunț de angajare pe un post denumit într-un fel, ca să constați că fișa postului se potrivește unui alt post sau că atribuțiile cumulează mai multe posturi?

Să angajezi personalul potrivit afacerii pe care o deții se poate dovedi dificil în condițiile în care nu stabilești anterior cel puțin câteva criterii de care să ții cont – atitudinea, motivația sau experiența, însă atenția trebuie menținută și asupra felului în care explici candidaților despre responsabilitățile și beneficiile din cadrul companiei tale.

În testimonialul meu din ghid, am spus că acest volum este o mică enciclopedie la care pot apela și angajatorii atunci cînd simt nevoia să ajusteze fișele posturilor, în așa fel încît atribuțiile angajaților să fie mereu relevante.

Sector cu sector, de la programare la resurse umane, această carte definește sistematic posturile:

  • denumirea postului + alte denumiri întîlnite;
  • codul din Clasificarea Ocupațiilor din România (COR);
  • cui răspunde (superiorul);
  • ocupația pe scurt;
  • cunoștințe și abilități necesare;
  • responsabilități;
  • adrese de site-uri și titluri de cărți de unde afli mai multe;
  • concluzii.

Astfel, poți afla că:

  • un content marketer nu trebuie să facă tot ce presupune o strategie de marketing, ci se focalizează pe conținut;
  • un social media specialist trebuie să fie un ambasador al brand-ului pe rețelele sociale și că trebuie să intervină în discuțiile despre companie/produs/serviciu;
  • un copywriter (nu “copyrighter”, da?) trebuie să știe SEO la nivel de conținut atunci cînd concepe mesajele ș.a.m.d.

Este un proces destul de dificil să găsești specialiști în piață, dar important este să găsești oameni pasionați, dornici să învețe constant lucruri noi. Mai departe, îi poți încuraja să participe la cursuri și evenimente, să citească unele cărți din domeniu sau articole de pe bloguri și site-uri specializate.

La final, există un mini-ghid intitulat “Cum aduci și păstrezi în companie angajați valoroși, cu experiență în eCommerce”, care te învață tehnici simple de motivare și retenție a membrilor echipei.

Recomand celor care administrează magazine online să aibă un exemplar mereu la îndemînă și candidaților la posturi din comerțul electronic le sugerez să studieze ghidul înainte de a trimite candidatura lor.

“Ghidul angajării în eCommerce. Tot ce trebuie să știi despre modul de lucru într-un magazin online” de Lavinia Drăgoi (Biberi) și Ciprian Drăgoi, 2020, eComJobs, 98 pp.

CUMPĂRAȚI CARTEA DE LA:


Leave a Reply

avatar

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

  Abonează-te  
Anunță-mă cînd apar