CARTE “Ecommerce. No Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online” de Cosmin Dărăban


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

Comandă cartea de la Gomag și, în cîmpul Observații, scrie “Cadou GHP” pentru a primi gratuit un ghid de e-commerce în format fizic!

De cînd îl știu pe Cosmin Dărăban, mereu face cîte ceva, mereu e în mișcare, mereu are idei. Fie că organizează un webinar sau o întîlnire la bere, fie că filmează interviuri la evenimente sau face vlogging, Cosmin este unul dintre cei mai dinamici oameni pe care-i cunosc.

Așa că nu m-a mirat deloc că a tăcut și a făcut, adică a scris această carte atît de utilă celor care lucrează sau care aspiră să lucreze în comerțul electronic.

Da capo al fine

Această mică enciclopedie te duce prin toate fazele afacerii online, de la planul de afaceri la crearea site-ului, de la relația cu clienții la automatizare. Cartea este scrisă într-un limbaj ușor de înțeles și am apreciat în mod deosebit că autorul a preferat traducerile în română ale unor termeni care sunt folosiți în mod excesiv în limba engleză de către cei care activează în domeniu.

În facultate, toată lumea mă considera un maniac. De ce tot insist cu internetul? De ce vreau să demonstrez cu orice preț că se poate să vinzi online și să faci bani? Oamenii mă luau peste picior, nu înțelegeau ce vreau să fac… și știm cu toții cum e, de ceea ce nu înțelegi, ți-e frică. Pînă și prietenii mei îmi dădeau 0% șanse să îmi iasă. 

Dar astăzi? Astăzi sunt CEO-ul unei echipe de peste 20 de specialiști care au același scop ca mine și avem peste 1.000 de clienți ce vînd anual în valoare totală de cîteva zeci de milioane de euro.

Dincolo de utilitatea și aplicabilitatea imediată a noțiunilor prezentate, meritul cel mai mare al volumului este că autorul îți dă impresia că oricine poate începe o afacere online dacă se documentează suficient și dacă are un capital inițial. Tonul lui Cosmin este unul optimist și sfaturile lui se bazează pe anii de experiență în care autorul a transformat Gomag într-o afacere de succes.

Pe lîngă sfaturile tehnice, Cosmin se avîntă un pic și în domenii care, pînă de curînd, nu erau apanajului proprietarului site-ului, ci al unui departament dedicat: comunicarea cu clienții, administrarea nemulțumirilor, dovezile de încredere pe care le oferi consumatorilor etc. Astfel, acest volum care poate părea un manual de creare, lansare și administrare a unui magazin online devine și un ghid de comunicare și persuasiune

“Ecommerce. No Bull$#!t” este o carte care împrumută cîteva dintre caracteristicile cărților anglo-saxone pe același subiect:

  • există “checklist-uri” pe care le poți folosi pentru a verifica dacă ai implementat tot ce trebuie;
  • liste cu ideile principale;
  • mici exerciții;
  • diagrame
  • și chiar un dicționar de termeni de specialitate.

De aceea, cartea este una pe care e bine să o ai mereu pe birou, pentru că sigur vei avea nevoie să o consulți, mai ales dacă ești la început de drum.

Desigur, una din intențiile autorului este și să convertească o parte din cititori în clienți ai platformei Gomag, așa că vei găsi multe referiri la acest instrument, dar asta nu este supărător.

Pe de altă parte, am apreciat că autorul trece în revistă și unele practici din zona gri din comerțul electronic, cum ar fi cumpărarea de link-uri, pe care o practică mai ales cei care încă nu și-au lansat afacerea la scară largă.

Meseria de antreprenor e fascinantă. E sexy. Te atrage hipnotizant, indiferent cine ești, ce știi sau de unde vii. În același timp… e terifiantă. […] Ceva te-a împiedicat pînă acum să iei startul: teama de riscuri, teama de a fi judecat, teama că nu va merge totul conform planului… Dar nu trebuie să meargă totul conform planului. Contează să încerci, să testezi, să vezi ce merge și ce nu merge și să te adaptezi pe parcurs.

La final, două sugestii pentru ediția viitoare îmbunătățită:

  1. un studiu de caz care să se întindă pe toată cartea ar fi edificator, ar ajuta mai mult la înțelegerea noțiunilor prezentate; Cosmin dă exemple, dar sunt exemple diferite, din nișe diferite;
  2. mai multă atenție acordată limbii române; contaminarea cu americanismele ne poate face să derapăm ușor, așa că unele expresii nu sună bine în limba română sau pot apărea inadvertențe la nivelul punctuației; Cosmin, mă ofer să-ți citesc viitorul manuscris!

“Ecommerce. No Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online” de Cosmin Dărăban, 2019, Baia Mare, SC Silkweb SRL, 338 pp.

Cumpără cartea de la:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.