CARTE „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii ăștia?” de Cristian China-Birta „Chinezu”


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 7 min)

La lansarea cărții lui Chinezu, ieri, la Veranda Mall, influcencerii invitați au dezvăluit câte ceva din ce este în spatele muncii lor:

  • Am aflat că Ioana Ginghină n-ar promova niciodată mărci care țin de un stil de viață în care nu crede (bine, ar face un compromis de 50 de mii de dolari pentru Coca-Cola, de exemplu).
  • Ela Crăciun a spus că toate producțiile ei sunt realizate de o echipă, pentru că așa a fost învățată din televiziune, să facă totul profesionist și de calitate.
  • Cătălin Striblea încearcă să mențină un anumit standard de calitate atunci când promovează un produs sau un serviciu.

Evident, Chinezu, în stilu-i caracteristic, a făcut o introducere foarte lungă, în care a vorbit despre carte și despre acest domeniu al influencerilor, și-a lăudat echipa de la Kooperativa 2.0, în frunte cu Vlad Dulea și l-a invitat pe scenă pe Alex Ștefănescu, cunoscut prin participările lui la show-uri concurs, care a cântat o piesă pe profilul evenimentului:

Despre carte

Volumul este scris în stilul lui Chinezu. Dacă nu ești familiarizat cu el, vei fi pun pic șocat/ă de narativitatea colocvială, expresiile colorate, unele mici înjurături pe ici-colo, multele întrebări retorice și ceva zicale maramureșene. Cristi a scris cartea ca și cum ar sta de vorbă cu tine. Este de necontestat că acest om, cu o experiență de peste 15 ani online, are un stil inconfundabil.

Pe timpuri, la facultate, aveam un exercițiu în care studenții trebuia să identifice bloggerii după stilul din fragmentele pe care le prezentam. Evident, asta se făcea după ce le dădeam un timp să se familiarizeze cu acele stiluri. Mă bucur că autorul a amintit acest episod în carte:

La un moment dat am rămas cu gura căscată când mi-a spus un student, nu mai știu la ce, la jurnalism sau la comunicare, că un profesor le-a dat la un moment dat un citat şi i-a întrebat dacă recunosc bloggerul care a scris asta. Și vreo 70% dintre ei mi-au recunoscut stilul. Despre asta este vorba!

Bloggerul profesionist a ajuns să fie cât de cât mare – că de aia vii la el, desigur și pentru că, în timp, şi-a format un tone of voice recognoscibil şi, mai important, la care cititorii revin constant. De ce să te bagi să strici asta? Adică acel mod unic și recognoscibil prin care un influencer pune problema pe interneţi.

Și iată o mostră din acest stil, un fragment la care chiar am râs așa singur, când citeam volumul:

lar dacă ți se pare că influencerii ăştia sunt nişte primadone cu nasul pe sus de au pretenţia asta, poţi să zici şi aşa. Sau poţi să le zici avioane cu reacţii cu piston metalifer pe aripa stângă. Sau poţi să le zici tufe de ienupăr cu aureolă cervicală. Poți să le zici cum vrei, poți să îi faci cum vrei, doar că asta nu te ajută. Tot la ei ajungi dacă vrei să obţii beneficii, iar ei ticăie fix cum îți spun eu acilea. Întru ajutorarea ta, desigur, că doar nu vreau să te încurc!

Este o carte pentru companii și agenții care vor să lucreze cu influenceri sau care fac deja asta, dar vor să îmbunătățească această activitate. Autorul te ia metodic:

  • cu definiții și o punere în context,
  • cu plănuirea campaniei cu influenceri,
  • cum să alegi partenerii potriviți,
  • cum plătești influencerii,
  • cum îi controlezi (și dacă trebuie să faci asta).

Textul este foarte practic și conține o multitudine de sfaturi și ponturi din bucătăria campaniilor digitale. Chiar dacă nu știi nimic despre domeniu, te vei lămuri rapid cum să începi campaniile cu influenceri.

Apropo de definiții, astfel definește Chinezu influencer-ul:

Un influencer este acea resursă digitală care, în baza unui contract comercial şi în conformitate cu un brief care să conțină cerințe clare, este achiziţionată la un anumit cost şi trebuie să aducă beneficii în conformitate cu obiectivul de comunicare al brandului.

Definiția nu este completă, pentru că nu este specifică, ea se poate referi la multe lucruri care se petrec în marketingul digital. Unele completări:

  • influencer-ul nu este „achiziționat”, ci este cumpărată experiența lui de a transmite agreabil și eficient un mesaj unui public;
  • în afară de a „aduce beneficii”, influencer-ul își pune în joc reputația, deci o parte din contract presupune un transfer de prestigiu de la el la produsul sau serviciul promovat.

Am apreciat că autorul, ca și mine, consideră că este important să faci un plan, să ai o strategie, înainte de a te apuca de lucru. De altfel, acest lucru este valabil în multe domenii, nu numai aici. De asemenea, Chinezu crede că există mai multe publicuri pentru fiecare produs sau serviciu și că fiecare influencer are un public anume căruia i se adresează. Având aceste lucruri în minte, este important să știi de la început către cine mergi cu mesajul, ce anume vrei să transmiți și ce rezultate ai dori să ai.

De asemenea, mi s-au părut utile secțiunile în care Chinezu enumeră câteva frici ale companiilor în relația cu influencerii și cea în care autorul explică beneficiile pe care le poți avea în urma unor astfel de campanii.

La final, am și eu o întrebare pentru Chinezu – Ce ne facem, dom’le, cu corectorii ăștia? – și mă ofer să-i corectez pro bono următoarea carte.

„Ce ne facem, dom’le, cu influencerii ăștia?” de Cristian China-Birta „Chinezu”, 2021, Editura Hyperliteratura, 290 pp.

Cumpără cartea de la:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.