TEATRU „Disco ’89: Cele 7 morți ale Mihaelei Runceanu” la Apolo 111 (VIDEO)


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)

„O femeie de 34 de ani vine acasă la finalul unei zile de muncă. Femeia nu e căsătorită. Nu are copii. Locuieşte ȋntr-o garsonieră proprietate personală, cu o altă femeie tânără, care o ajută cu gospodăria. Garsoniera se află la parterul unui bloc de locuinţe. Blocul se află ȋntr-un cartier dormitor. Cartierul se află ȋn capitala ţării. E toamnă. E 1989.”

Acesta este sinopsisul piesei de teatru „Disco ’89: Cele 7 morți ale Mihaelei Runceanu”, care a avut premiera în 23 septembrie, la Teatrul Apolo 111. Dar aceasta este și ultima parte a dramei, rostită de actorii care joacă mai multe roluri în cadrul piesei.

Despre felul în care au murit Mihaela Runceanu și Ioan Luchian Mihalea au existat tot felul de zvonuri de-a lungul timpului. Ambii au fost omorâți pentru a fi jefuiți. Este însă puțin probabil ca cineva să fi avut acest plan cu doi dintre cei mai cunoscuți artiști din România acelor ani. Poate că a contat însă că despre Mihaela Runceanu se spunea că „uneltește împotriva statului” – un păcat de neiertat pentru dictatura comunistă și despre Mihalea că era homosexual – deci, probabil, o crimă pasională. În mod ironic, Mihaela Runceanu a murit în 1 noiembrie 1989, la puțin timp înainte de Revoluție.

Pornit de la interviuri și materiale documentare, spectacolul acesta reprezintă o imaginare din multiple perspective a ultimelor zile din viața Mihaelei Runceanu. Fiecare personaj deține o parte de adevăr, nimeni nu cunoaște însă întregul. Spectatorul este invitat să-și construiască propria versiune asupra felului ȋn care s-au desfășurat evenimentele, de-a lungul unui voiaj ȋn măruntaiele universului optzecist.

Titlul piesei este inspirat din dosarul penal: sunt cele șapte lucruri neexplorate de procurori.

Spectacolul se compune din monologuri, dialoguri și muzică. Avem mai multe planuri ale acțiunii:

  • ceea ce se petrecea în casa cântăreței;
  • aparițiile în mass-media și pe scenă ale Mihaelei Runceanu;
  • modul în care Securitatea asculta telefoanele și discuțiile din casa artistei (deși n-a existat niciun dosar la Secu pe numele ei);
  • colaborarea dintre securiști;
  • intermezzo-uri muzicale.

Pe de altă parte, acel adevăr se compune din ceea ce făcea și gândea cântăreața, ceea ce turna la Securitate femeia care o ajuta în gospodărie, ce notau securiștii, ce se spunea despre artistă în spațiul public. Este un mozaic care solicită spectatorul. Piesa n-are momente de respiro și, la durata de 100 de minute, se poate spune că este un spectacol dens. Din acest punct de vedere, apreciez energia actorilor și mai ales pe Oana Pușcatu (locul II la „Megastar” 2007), cea care o interpretează pe Mihaela Runceanu.

„Am început acum trei ani prin cercetarea dosarului de procuratură, după care am făcut o serie de interviuri cu membrii familiei, persoane apropiate, am încercat să facem rost de dosarul de la Securitate. Ceea ce ne-a revoltat și ne-a legitimat demersul artistico-documentar este lipsa acestui dosar de la Securitate. Am aflat că este un caz rezolvat în 36 de ore, am aflat că în jurul apartamentului erau trei patrule de poliție noaptea în București și în același timp nimeni nu a aflat nimic. Am aflat că a existat un incendiu pe care nimeni nu l-a simțit, nici miros de benzină, nici fum”, a spus regizoarea Catinca Drăgănescu.

Muzica este compusă de Xenti Runceanu, vărul artistei și textul și regia aparțin Catincă Drăgănescu. Gabi Albu și Marius Nițu au realizat o scenografie modernă, minimalistă, dar de impact: scena este împărțită în sectoare care se aprind pe rând, în funcție de cine vorbește și de locul acțiunii. În plus, pe scenă există mai multe monitoare pe care rulează, în funcție de scenă, imagini cu viața de zi cu zi a românilor în 1989, secvențe din aparițiile la televiziune ale cântăreței, imagini în buclă etc.

Această piesă este prima despre artista româncă. Cea de-a doua va avea premiera în noiembrie: „O istorie plină de speranță a Mihaelei Runceanu”. Astfel, Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu pun în scenă câte un spectacol, propunând abordări diferite, dar construite în jurul legendei care înconjoară personalitatea și finalul tragic al cântăreței. Seria „Disco ’89” este bazată pe o cercetare de peste trei ani.

Mai puteți vedea piesa „Disco ’89: Cele 7 morți ale Mihaelei Runceanu” în 10 octombrie 2021, la Apolo 111.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.