Intră în vigoare legislația care apără mai bine drepturile consumatorilor din UE 2


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 2 min)

În 7 ianuarie, au intrat în vigoare noile norme UE privind protecția consumatorilor, care vizează o mai bună aplicare și modernizare a normelor actuale ale Uniunii privind protecția consumatorilor, informează Parlamentor.ro.

Potrivit TRUSTED.ro, directiva adoptată modifică mai multe acte normative privind contractele comerciale încheiate online între magazine și consumatori. Statele membre au la dispoziție 2 ani pentru a implementa directiva în legislațiile naționale.

Care sunt noutățile

Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparență a piețelor online:

  • va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, lucru foarte important mai ales în marketplace-uri;
  • recenziile false vor fi interzise și procesul de colectare și prelucrare a recenziilor va trebui să fie transparent;
  • vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preț;
  • site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare;
  • asigurarea de compensații pentru victimele practicilor comerciale neloiale;
  • aplicarea de sancțiuni în cazul „unor situații de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE.

O altă schimbare binevenită este că vor fi interzise liniile telefonice de asistență pentru clienți cu suprataxă, aceasta fiind în prezent o practică a unor linii aeriene.

Directiva face parte din pachetul New Deal for Consumers și modifică alte patru directive deja existente:

  1. Practici comerciale neloiale
  2. Drepturile consumatorilor
  3. Clauzele abuzive
  4. Indicarea prețurilor produselor oferite consumatorilor.

Despre recenziile false

Directiva precizează:

În cazul în care comercianții oferă acces la recenziile consumatorilor, ei ar trebui să informeze consumatorii dacă există procese sau proceduri care să garanteze că recenziile publicate aparțin unor consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsele. […] În plus, ar trebui să fie considerată o practică comercială neloială fapta de a induce în eroare consumatorii prin afirmarea că recenziile unui produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul respectiv, atunci când nu a fost luată nicio măsură rezonabilă și proporțională pentru a asigura că recenziile provin de la astfel de consumatori.

Citiți textul Directivei 2019/2161 a Parlamentului European și a Consiliului, din 27 noiembrie 2019

Abonează-te
Anunță-mă cînd apar
guest

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mălin

La cât de buni “profesioniști” sunt ăștia de la UE în ale internetului cel mai probabil toată treaba asta o să vină la pachet cu destul de multă birocrație digitală la fel ca GDPR-ul si cookie law. Să scriem ziduri de text pe care nu le citește nimeni, să cerem accept-uri absurde și să informăm despre nimic. Așa s-a scris și despre alte alea… Vești mai bune pentru utilizatori, adio spam, adio re-targeting etc. etc. etc. De fapt e doar un … hai să justificăm niște bani și cam atât. Nimic util și benefic pentru utilizator, dosar cu șină pentru… Read more »