CARTE „Manhattan Beach” de Jennifer Egan (AUDIO)


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Brooklyn, marea criză din anii ’30. Anna Kerrigan are 12 ani și-l însoțește pe tatăl său în vizită la Dexter Styles, un om care este esențial pentru supraviețuirea familiei lor. Anna e fascinată de priveliștea mării de dincolo de casa lui Dexter și de secretul apăsător ce pare să-i unească pe cei doi bărbați.

Ani mai târziu, tatăl ei a dispărut, iar țara este în război. Anna lucrează la șantierul naval din Brooklyn, unde femeilor le este permis să ocupe slujbe rezervate altădată doar bărbaților, care acum sunt pe front. Anna devine prima femeie scafandru, rolul ei fiind să repare navele care vor ajuta SUA să câștige războiul. Într-o seară, îl întâlnește din nou pe Dexter Styles într-un club și începe să înțeleagă cât de complexă a fost viața tatălui ei și care ar putea fi motivul dispariției lui.

„Manhattan Beach” este un roman care ar putea intra în categoria „slow burn” din domeniul cinematografiei. Cartea descrie gradual personajele, iar acțiunea din prezent se împletește cu rememorări. Viața familiei Kerrigan este compusă din fragmente, dezvăluiri, amintiri. Peste destinul familiei plutește drama Lydiei, sora semi-paralizată a Annei și dispariția misterioasă a tatălui.

„Dexter prorocise, înainte de Prohibiţia să se sfârşească în ’33, că în loc să schelălaie ca nişte câini opriţi, aşa cum făceau mulţi din lumea interlopă, mai bine deschideau o serie de cluburi legale care să spele cîştigurile pantagruelice ale domnului Q din comerţul cu alcool. În afară că îi făcuse averea de neatins de Biroul de Venituri Interne, aranjamentul le permisese amândurora să profite de o serie de afaceri adiacente, legale şi ilegale – de toate, de la garderobe până la întâlniri amoroase, cum spunea Dexter.”

Cu o atmosferă de thriller noir, primul roman istoric al lui Jennifer Egan îi urmărește pe Anna și Styles într-o lume plină de gangsteri, marinari, șoferi, bancheri și sindicaliști. „Manhattan Beach” este o explorare inteligentă și tulburătoare a unui moment de cotitură din istoria Americii și a lumii, precum și a schimbării de paradigmă în felul cum se definesc bărbații și femeile.

Personajul nostru feminin nu are parte doar de gangsterii din cel de-al doilea război mondial, gangsterii din New York, dar și de depășirea prejudecăților la locul de muncă, ce o lovesc greu, în ciuda faptului că sunt întemeiate, în realitate, pe construcții șablon.

„Şi totuși exista o problemă cu fata din mașina lui — această fată era deșteaptă, modernă, cu valori corecte, contribuia la eforturile de război, o fată călită de vremurile grele şi de tragediile de familie, iar problema era, concret vorbind, că nu se putea gândi decât la cum să o f***. Restul erau noţiuni vagi despre cum ar fi putut să lucreze pentru el, despre îndârjirea de care s-ar fi putut folosi, că ar fi putut să fie o bună trăgătoare (avea brațe puternice şi slabe, vizibile prin rochia pe care o purta în seara asta), nedumerire în privința primei lor întâlniri (făcuse cineva prezentările?) – și toate stăteau la o distanţă medie de el, mult mai departe decât nevoia de a o avea.”

Construită în opt părți, Manhattan Beach se relevă, la final, ca un roman deopotrivă istoric – o frescă a Statelor Unite în perioada dintre Marea Criză și cel de-al Doilea Război Mondial – dar și psihologic. În plus, Jennifer Egan reușește că construiască personaje de excepție: Anna Kerrigan și Dexter Styles, secondați de Ed Kerrigan, se detașează, prin forța lor de caracter, din suita numeroaselor personaje ale cărții.

„Manhattan Beach” de Jennifer Egan, 2019, Editura Pandora, 512 pp.

Cumpărați cartea de la:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.