(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 5 min)
[box style=”rounded” border=”full”]ACTUALIZARE
Se pare că trebuie să explic mai mult: ce a făcut Paginademedia.ro a fost jurnalism cetățenesc în sensul că oricine putea semnala derapajele din emisiune, fără a publica pe un site de media. Lipsa de curaj sau de interes i-a determinat pe mulți să nu acționeze. Acesta este unul din rarele cazuri în care reporterii site-ului nu s-au deplasat pentru un subiect. Cu toate acestea, efectele sunt extrem de vizibile. Aș vrea să văd mai mult jurnalism cetățenesc de acest tip.
Am modificat textul în acest sens. Sper că acum e mai clar.
Jurnalistul trebuie să meargă pe teren. A face „reportaj” înseamnă să ajungi undeva unde se întîmplă ceva, să observi, să pui întrebări, să înregistrezi faptul respectiv și să povestești despre el cît poți de corect și de exhaustiv. Fără subiectivism, fără manipulare, fără ură. Petrișor, Iulia și Carmen au tot fost pe teren, de-a lungul anilor. Au scris la Paginademedia.ro despre ce au aflat în materie de mass-media, publicitate și relații publice, fără să se îmbogățească din asta, fără să plătească vreun tribut moral vreunui patron.
Toți trei sunt oameni cu studii în domeniu. Petrișor are o experiență jurnalistică incontestabilă, se bucură de prestigiu și este respectat de breaslă. N-a produs derapaje mediatice, n-a publicat înainte să verifice informațiile, n-a abdicat niciodată de la principiile pe care le-a învățat în facultate și pe care le-a văzut și le-a învățat în străinătate în cadrul unor stagii.
httpv://www.youtube.com/watch?v=KuH8Ph3C6ls
Jurnalismul cetățenesc hrănește societatea
Durează vreo 5 minute să-ți faci un blog și să începi să te exprimi. Dar puțini români spun ce-i doare pe un blog sau prin alte forme. După 12 ore de muncă, în urletele copilului și văzînd că în portofel mai ai doar o bancnotă de 10, nu-ți arde de libertatea de exprimare, de protest, de indignare.
Iulia și Petrișor au scris la Paginademedia.ro despre ceea ce au văzut: în emisiunea Acces Direct, aceeași în care am văzut defilîndu-se de-a lungul timpului prostituate, semidocți, oameni de afaceri care sfidează fiscul ș.a.m.d., am văzut conținutul urechii unei femei și substanțele descoperite între degetele sale de la picioare. Comparînd conținutul emisiunii cu faptul că Paginademedia.ro a povestit despre asta, considerăm că a doua parte este clar jurnalism. Ce a făcut echipa site-ului se încadrează perfect în standardele jurnalistice general acceptate.
„Luați site-ul de cultură și băgați-l în dubă!”
Site-ul cu 4 oameni, după cum bine observă Cătălin Tolontan, a raportat niște fapte și cititorii au dedus că acea emisiune nu poate fi calificată drept jurnalism. Este posibil ca oamenii să vrea altceva, numai că le e lene să se exprime sau „elita mass-media” despre care studenții la Jurnalism învață în anul I nu le oferă alternativa. Ca element de „investigație”, site-ul a publicat lista companiilor care și-au făcut reclamă în acea emisiune. Brand-urile sunt vizibile pentru orice telespectator dotat cel puțin cu simțul auzului.
Publicitatea are ca scop promovarea unor produse. Pentru asta, companiile dau bani televiziunii. Nu dai bani unei televiziuni care difuzează lucruri ce intră în contradicție cu valorile tale de companie, stabilite de-a lungul zecilor de ani de activitate de afaceri. Ar fi marketing neproductiv. Dacă simți că ai făcut o greșeală, te retragi, nu mai bagi bani în acea emisiune, e simplu.
Demascare
Antenele nu dau în judecată Paginademedia.ro, ci pe ei înșiși. Prin scrisoarea deschisă, trustul Intact își recunoaște vina de a fi pervertit publicul, de a fi spulberat orice urmă de educație oferită pînă acum și în viitor copiilor noștri născuți și nenăscuți. Cînd acuzi un site că a adus în atenție un lucru care era oricum ostentativ de nociv, trebuie să-ți reevaluezi afacerea, să-ți cauți mai bine nișa, să te întrebi dacă poți continua așa.
Paginademedia.ro este un site respectat, important pentru piața mass-media românească, necesar românilor. El aduce un strop de decență, echilibru, principii, într-o mare de haos moral.
În democrație, cetățenii au dreptul să critice pe oricine se adapă din rezultatele muncii lor, dar au și responsabilitatea de a-și apăra valorile sociale și morale și breslele. Sunt momente în care breasla jurnaliștilor trebuie să arate că există în România și ăsta e unul dintre ele.