FILM “Charleston”, despre hazul tragic și vindecarea lentă


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Adevărul e că nu m-aș fi gîndit că pot rîde atît de mult la un film care începe cu un accident tragic de automobil. După lunga scenă din cafenea de la început și sugerarea impactului cu mașina, “Charleston”-ul lui Andrei Crețulescu se dezlănțuie. Două personaje deosebite, un context ieșit din comun și replicile pline de miez fac din această creație o bună ocazie să intri în contact cu “ceva nou” în cinematografia de pe la noi.

La premiera de gală de la Cinema Pro, sute de actori, cîntăreți și vedete TV au chicotit atunci cînd, la Alexandru la ușă, se afișează Sebastian. La începutul nopții, după ce Alex petrecuse cu un prieten și cu iubitul acestuia, după ce oricum își umpluse ziua cu diverse sticle de alcool, apare Sebi. Fusese iubitul soției lui Alex, timp de vreo 5 luni (“mai mult sau mai puțin” – asta devine o replică laitmotiv în film). Ce putea să facă Alex în situația asta? Să-i acorde un pumn generos în moacă (și gestul ăsta se va repeta în film) și să-l tîrască în casă!

Pumni, plîns și emoții amestecate

Și astfel începe vindecarea celor doi. Amîndoi au nevoie de cineva, pentru a trece peste șocul pierderii femeii pe care o iubeau. Dar poate nu-și închipuiam că vindecarea va însemna să petreacă vreo cîteva zile împreună, ba chiar să-i viziteze pe părinții Ioanei și să meargă la mare, exact în același loc în care soții mergeau an de an.

  • Șerban Pavlu este savuros, perfect încadrat în rol, bine dozat în emoții.
  • Radu Iacoban pare la început un actor debutant, care nici n-a primit prea mult indicații despre cum să arate pe ecran jena întîlnirii cu soțul îndurerat. Pe parcursul filmului își revine, iar spre final te atașezi (și) de el și-l crezi.
  • Am apreciat cum se cuvine scena mîncatului (avem inclusiv ciorbă), în care Victor Rebengiuc își etalează cunoștințele vaste despre rasa canină și în care Ana Ciontea întinde farfurii pline, cu o mină de fantomă barocă.

Fiți pe pace, Adrian Titieni are un rol și în acest film!

Ritmul lent al peliculei este accentuat de muzica de pe coloana sonoră, iar filmul este împărțit clar în două părți: ca la teatru sau la operă, suntem anunțați pe ecran, pe la mijloc, că este “Fine del primo tempo”. Scena în care cei doi bărbați dansează hipnotic cu mișcări molcome m-a dus cu gîndul la David Lynch și dansul piticului din “Twin Peaks”.

Sunt mai multe trageri la titlu, printre care:

  • numele actorului Charlton Heston (Char-leston) care apare de vreo două ori;
  • aluzia la faptul că foștilor soți le plăcea să danseze și să se distreze;
  • plus momentul de aproape de final, cînd Alexandru privește languros spre orchestra de la restaurant și trage gînditor din țigară.

Ca om ce sunt, am apreciat aerul retro al poveștii, decorului și personajelor. M-am bucurat să văd că Alex avea acasă un telefon vintage cu fir, că asculta muzică la pick-up și că se bucura de mobila liniștitoare din apartament.

A fost impresionant numărul membrilor echipei care au urcat pe scenă după proiecție, la invitația regizorului-scenarist și a fost un semn frumos al aprecierii muncii acestora.

În 7 iunie, “Charleston” va fi prezentat la Iaşi, în cadrul omagiului Victor Rebengiuc din cadrul festivalului Serile Filmului Românesc, iar din 8 iunie filmul va putea fi văzut în cinematografele din toată ţara. Am încredere în viitorul lui succes în România și vă îndemn fără ezitare să dați o raită prin oraș și să-l vedeți!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.