CARTE Crede-mă, te mint. Confesiunile unui manipulator media – Ryan Holiday


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 4 min)

Ryan Holiday vine la GPeC Summit în noiembrie, dar pentru evenimentul din 27-28 mai, de la TNB, bilete sunt pe site-ul oficial GPeC!

Autorul face un gest îndrăzneț prin această carte apărută în original în 2015: Ryan Holiday dă cărțile pe față și explică modul în care poate fi manipulată presa online și blogosfera. El spune că multă lume face asta, mai ales marile companii, dar că puțini sunt dispuși să recunoască. Volumul este o confesiune brutală și fără scrupule a modului în care poți păcăli cu bună știință cititorii.

Din 2015 pînă acum, lucrurile s-au mai schimbat, așa că unele metode explicate de Holiday nu mai sunt valabile astăzi. Principiile de bază sunt însă aceleași. De exemplu, și astăzi companii precum American Apparel inventează subiecte sau fac cascadorii de marketing pentru a atrage atenția, pentru a crea controverse și pentru a stîrni spiritele. Culmea, astăzi compania pomenită are sloganul “Ethically Made”! :-)

Prin “bloguri”, autorul înțelege mai mult decît blogurile personale. El pune în aceeași oală site-urile publicațiilor de prestigiu (The New York Times) și pe cele de scandal (Huffington Post). “Bloggerii” sunt pentru Holiday toate acele persoane care creează conținut pe bandă, la foc continuu, speriați constant de faptul că nu atrag destul trafic pe site-uri.

Sfaturi și metode

Poți citi cartea aceasta ca pe un eseu despre modul în care producția și receptarea știrilor s-a schimbat în ultimii ani, dar o poți citi și ca pe un manual.

De exemplu, știai de “promovarea la scară ierarhică”? Este simplu: convingi un blog mic să-ți publice o știre inventată, dar ai grijă ca articolul să fie văzut de cel puțin un blog mai mare. Acesta va prelua informația falsă și bulgărele de zăpadă începe să se rostogolească și să devină tot mai mare, deci textul să fie preluat de site-uri tot mai importante. Gata, ai creat buzz!

Sau iată de ce comunicatele de presă încă sunt viabile:

Blogurile adoră comunicatele de presă. Acestea le fac toată munca: Materialul este scris deja; perspectiva descrisă; subiectul notabil; și, din moment ce provine dintr-o sursă de presă oficială, pot să dea vina pe altcineva dacă povestea se dovedește a fi greșită.

Citind cartea lui Holiday, constați că trăim într-o lume a falsității. Poate că sunt unele diferențe față de cum merg lucrurile în SUA față de Europa de Est și alte părți ale lumii, dar esența este aceeași:

Eu îi păcălesc pe bloggeri și ei îi păcălesc pe cititori. Înțelegerea este grozavă atît pentru bloggerii ahtiați după trafic, cît și pentru mine și pentru clienții mei doritori de atenție. Cititorilor le-ar fi mai utile postări care îi informează despre subiecte care chiar contează. Dar este mai puțin probabil ca articolele cu informații folositoare să devină virale față de alt tip de conținut.

În ceea ce privește sursele, autorul amintește, printre altele, de modul în care poți manipula prin Wikipedia, deoarece poți schimba conținutul paginilor în funcție de ceea ce vrei să fie preluat în presa online. Modificările pot supraviețui doar cîteva minute, suficient timp pentru ca o publicație sau două să muște momeala.

Și, pentru că am spus că acest volum poate fi citit în cheie de manual (de facultate de jurnalism, de exemplu), finalul cărții trece în revistă mai multe sfaturi scurte, precum acesta:

Cînd vezi “Actualizat” la o poveste sau un articol, fii conștient de faptul că nimeni nu s-a deranjat să refacă povestea după faptele noi – au copiat pur și simplu niște lucruri la finalul articolului.

“Crede-mă, te mint. Confesiunile unui manipulator media” de Ryan Holiday, 2017, Editura Act și Politon, 352 de pagini.

CUMPĂRĂ CARTEA DE LA:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.