DOCUMENTAR “Allen v. Farrow” 1


(Timp estimat pentru citirea acestui articol: 10 min)

Universitatea Princeton din SUA are o colecție denumită “Woody Allen Papers”. Este vorba despre o grămadă de documente donate de celebrul om de film, care conține:

  • cópii ale articolelor, eseurilor și povestirilor apărute în publicații
  • scenarii de filme
  • originale ale unor proiecte
  • schițe de lucru dactilografiate
  • note pentru o serie de scrieri de proză.

Dacă cineva stă și analizează câteva ore aceste documente, va găsi un fir roșu: Woody Allen a avut dintotdeauna o obsesie a transfigurării în artă a relațiilor dintre bărbați în vârstă și tinere minore sau femei de aprox. 20 de ani.

Dacă-i urmărești câteva dintre filme, vei observa că ele, femeile tinere sau chiar minore, “sunt de vină” și-i atrag în mreje pe bărbații inocenți. Aceștia încearcă să le pună pe ele drumul cel bun, dar ele fac de multe ori crize emoționale sau vor să transforme relația sentimentală cu ei într-una bazată doar pe relații sexuale.

Documentarul “Allen v. Farrow” este rezultatul a doi ani de investigații, așa că realizatorii au avut timp să ajungă la concluziile de mai sus. Femeile din scenariile lui Allen, dar și cele din viața lui personală, sunt pregătite pentru momentul când relația cu el o ia razna și când intervin unele drame de-a dreptul cutremurătoare, cum au fost abuzurile sexuale asupra lui Dylan, fiica Miei Farrow, în vârstă de 7 ani atunci.

Documentarul va apărea la HBOGo în 22 februarie (apoi câte un episod săptămânal). Am văzut cele patru episoade în avanpremieră și vin cu unele concluzii.

Love me (not)

Woody Allen și Mia Farrow au fost împreună 12 ani, dar niciodată n-au locuit în aceeași casă. La începutul relației, cei doi stăteau în părți opuse ale lui Central Park din New York. Era un obicei al lor ca seara să aprindă și să stingă lumina din casă, pentru ca astfel să se vadă unul pe altul peste întinderea verde și să-și arate că se gândesc unul la altul.

Mia Farrow avea câțiva copii din căsătoria anterioară, naturali și înfiați. Cât a fost cu Woody Allen, a mai înfiat câțiva. În 1984, a adoptat-o pe Dylan din Texas; Woody a adoptat-o formal pe Dylan în 1991. Tot timpul, Woody a precizat că nu se va implica foarte mult în creșterea copiilor și că preferă să aibă o viață indepedentă.

Dylan a devenit însă preferata lui, până în faza în care, atunci când îi vizita pe toți, petrecea timp numai cu Dylan. Totul s-a amplificat până la celebra zi în care Woody a dus-o pe Dylan în podul casei, ca să-i “vorbească”.

Cam în aceeași perioadă, Woody devine foarte apropiat de Soon-Yi, o altă fată adoptată de Mia. Ajunge să aibă o relație ascunsă cu ea și, în cele din urmă, cei doi se căsătoresc. Mariajul lor continuă și astăzi.

Documentarul are un ritm lent și metodic. Ni se prezintă în amănunt copilăria și adolescența Miei Farrow, în așa fel încât să înțelegem de ce și-a dorit ea mereu o familie numeroasă. Când îl cunoaște pe Woody, Mia este o actriță destul de cunoscută, dar el o transformă într-o artistă de renume mondial. Atracția dintre cei doi se bazează mai ales pe admirație și curiozitate culturală.

Omul v. artistul

În mod evident, documentarul este părtinitor și spune, în cea mai mare parte, povestea Miei Farrow. Nu am avut pretenția ca filmul să fie un proces judiciar sub forma unui lungmetraj, dar m-a uimit că realizatorii nu ne povestesc mai nimic despre traseul lui Allen, din copilărie până la faima globală. În fond, în cazul unor deviați cum este pedofilia, tot în copilărie putem găsi unele explicații, așa cum facem și în cazul altor boli psihice.

Cele patru episoade sunt dense, pline de documente, fragmente din filme și din emisiuni de televiziune, mărturii. Totul se desfășoară pe un fundal muzical potrivit, deși episoadele 3 și 4 nu erau încă finalizate, în variantele văzute de mine. Documentarul este circular și abordează problema scandalului din toate punctele de vedere.

La final, este o discuție interesantă: poți disocia omul de artist? Poți ignora o operă fenomenală, cum este cea a lui Woody Allen, din cauza unor deviații de comportament? Ținem aici cont de faptul că el n-a recunoscut niciodată faptele sale, ba chiar a susținut tot timpul că este o poveste inventată de Mia și că aceasta a montat-o pe Dylan împotriva lui, pentru că Mia ar fi fost enervată din cauza relației lui cu fiica sa vitregă.

Cert este că faima agresorului poate să-i facă pe oamenii din public să nu creadă acuzațiile. Evident, și Mia spune de mai multe ori că ar fi vrut ca totul să fie demonstrat ca fals, pentru că era vorba totuși de iubitul ei. Cine ar vrea să afle acele lucruri îngrozitoare despre omul la care ține?

Emoționante sunt aparițiile lui Dylan, o femeie acum matură, cu familie, care, la atâția ani de la acele incidente, nu poate uita și nu-și poate stăpâni reacțiile viscerale (la un moment dat, începe să tremure în fața camerei video).

Ce spun alții

Vizionarea în avanpremieră a venit cu un embargo asupra recenziilor până azi, ora 17 (ora Ro). Ei bine, jurnaliștii culturali din lume au respectat cu strictețe acest termen și, exact la acea oră, au început să curgă impresiile. Iată câteva fragmente semnificative.

This work is imperfect. One senses in the voices of cultural commentators employed by Dick and Ziering a desire to place a new spin on questions of “separating the art from the artist” and of perceived great men escaping culpability. The series is neither equipped to answer these, nor, at its best, about them. “Allen v. Farrow” is also, by its nature, one-sided: Farrow has been excoriated by both her son Moses and by her daughter Soon-Yi, and while Moses’ critique is responded to within the series, neither party shows up. (Variety)

That being said, don’t tune in looking for a smoking gun. All the evidence anyone should need to form an opinion has already been presented, and while Dick and Ziering utilize new interviews with key, reclusive subjects like Dylan and Mia Farrow, old interviews conducted shortly after Allen’s alleged abuse, previously undisclosed documents from the case, as well as dozens of expert and eyewitness sit-downs, a confession isn’t coming. This is a reframing of known events, as told by those who lived it, save for the accused himself. (Indiewire)

In addition to the media, Allen v. Farrow points a finger at Hollywood for continuing to support Allen and strengthen his mystique. There’s footage of Allen receiving a standing ovation at the 2002 Academy Awards, and a montage of A-list actors who worked with Allen after 1992 singing his praises, from Scarlett Johansson and Javier Bardem to Penelope Cruz. Then there was Emma Stone, who presented a lifetime achievement honor to Allen at the 2014 Golden Globes, which was accepted by Diane Keaton on his behalf. Dylan, Mia, and Ronan looked on in horror as Hollywood continued to celebrate a man they saw as a monster. (The Daily Beast)

But suggesting that Allen’s films “groomed” audiences to accept his sleeping with his girlfriend’s teen daughter, and that that was a smokescreen for sexual abuse of a minor, is a reading of psychology requiring expertise beyond that of a cultural critic talking head. These missteps limit the intellectual heft of Allen v. Farrow. (Hollywood Reporter)

Vă recomand documentarul care va apărea la HBOGo în 22 februarie (apoi câte un episod săptămânal) pentru că este mai mult decât povestea privată a unui cuplu celebru și pune în discuție teme actuale precum agresiunile sexuale în familie, alienarea parentală și puterea pe care bărbații o au în societate, când vine vorba să-și demonstreze nevinovăția.

Summary in English
HBO Documentary Film’s ALLEN v. FARROW, from award-winning investigative filmmakers Kirby Dick & Amy Ziering and Amy Herdy, is a four-part documentary series that goes behind decades of sensational headlines to reveal the private story of one of Hollywood’s most notorious and public scandals: the accusation of sexual abuse against Woody Allen involving Dylan, his then seven-year-old daughter with Mia Farrow; their subsequent custody trial, the revelation of Allen’s relationship with Farrow’s daughter, Soon-Yi; and the controversial aftermath in the years that followed. Once celebrated for their on and off-screen partnership, Farrow and Allen’s lives were irrevocably fractured and their sprawling family torn apart with the public disclosure of the abuse allegations and the vitriolic disputes that followed. ALLEN v. FARROW debuts on SUNDAY, FEBRUARY 21, with new episodes airing subsequent Sundays at the same time.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Un gând despre “DOCUMENTAR “Allen v. Farrow”